Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 2 av 194

Hon saknar rektor i debatten om specialpedagoger

20 november
Det är finansieringen som är grunden till hur det specialpedagogiska arbetet fungerar på skolan. Saknas pengar blir arbetet endast dokument och de specialpedagogiska inslagen uteblir. Det skriver Erja Luukkonen, fil mag, fd lärare, specialpedagog/-lärare, biträdande rektor, som svar på ministrarnas utspel om att specialpedagoger ska arbeta direkt med undervisningen.

"Elever med svårigheter förtjänar mer – sluta skylla på specialpedagogerna"

5 november
I en debattartikel berättar läraren Filippa Mannerheim om en elev med skrivsvårigheter som för tjugo år sedan fick hjälp av en speciallärare. Det är ett enskilt exempel på hur riktat stöd kan göra skillnad – men ett förenklat sätt att förstå dagens utmaningar, skriver två specialpedagoger.

Studentens svar: ”Jag är stolt – även om ni inte vill ha mig"

4 november
Att ha specialpedagoger som arbetar på organisations- och gruppnivå för att utveckla verksamhetens specialpedagogiska arbete, handleda lärare samt ge särskilt stöd till elever, fyller båda sina funktioner i den komplexa verklighet som skolan är, skriver Linnéa Byström, lärare som studerar till specialpedagog, Umeå.