”Tillgänglighet” har blivit ett modeord inom svensk skola – digitala rättstavningsprogram ska erbjudas, talsyntes och inlästa läromedel. Nivåanpassade uppgifter och texter ska ”möta elevers olika förutsättningar”. Men metoden saknar vetenskaplig grund och kommer leda till enorma kunskapsklyftor när vi förenklar undervisningen för svaga elever, i stället för att låta dem träna mer, skriver Filippa Mannerheim.
Läraren behövs mer än någonsin. Det är slutsatsen som forskarna drar i temaartikeln om artificiell intelligens, AI, i det nya numret av Skolportens magasin.
Poängen med införandet av extra anpassningar i skollagen 2014 var att kunna ge elever snabb hjälp utan krav på dokumentation och administration. Men än i dag finns osäkerhet kring hur verktyget ska användas – och det dokumenteras utan tvekan i onödan.
För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Från mellanstadiet och uppåt är det i snitt en flicka och två pojkar per klass som får läkemedel för för adhd. Socialstyrelsen bedömde 2022 att mer än var tionde pojke och var tjugonde flicka fått en diagnos, och 75 procent av dem medicinerar, skriver Lisa Kirsebom, frilansande vetenskapsjournalist och moderator.
Karolina var bara tolv år när hon avvek från gympan för att aldrig komma tillbaka. Nu sitter mamma Desirée på skolministerns kontor. I handen kramar hon ett hjärta av trä.
I skolan fick Karolina kåpor över öronen som stödinsats. Hon beskrevs som tyst, duktig och snäll – en ängel. Tolv år gammal avvek hon från gympan och kom aldrig tillbaka.