Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 3 av 194

"Elever med svårigheter förtjänar mer – sluta skylla på specialpedagogerna"

5 november
I en debattartikel berättar läraren Filippa Mannerheim om en elev med skrivsvårigheter som för tjugo år sedan fick hjälp av en speciallärare. Det är ett enskilt exempel på hur riktat stöd kan göra skillnad – men ett förenklat sätt att förstå dagens utmaningar, skriver två specialpedagoger.

Studentens svar: ”Jag är stolt – även om ni inte vill ha mig"

4 november
Att ha specialpedagoger som arbetar på organisations- och gruppnivå för att utveckla verksamhetens specialpedagogiska arbete, handleda lärare samt ge särskilt stöd till elever, fyller båda sina funktioner i den komplexa verklighet som skolan är, skriver Linnéa Byström, lärare som studerar till specialpedagog, Umeå.

”Läskrisen avhjälps inte med icke-tänkande drönare”

29 oktober
Den nya speciallärarutbildningen som regeringen föreslår, syftar till att skapa speciallärare som gör utan att tänka. Genom att ta bort ”alltför teoretiskt och abstrakt innehåll” ur den nya specialpedagogiska fortbildningen på avancerad nivå, kommer vi inte att lösa frågan om bristande läsförståelse eller måluppfyllelse i grundskolan, skriver specialpedagogen Lizette Wästerlund.

Specialskolorna i Örebro firade 270 år tillsammans

28 oktober
Birgittaskolan, Ekeskolan och Åsbackaskolan uppmärksammade jubileet med en vecka fylld av glädje, gemenskap och stolthet där varje skola hade sin egen jubileumsdag. Det var feststämning i Örebro när våra tre statliga specialskolor tillsammans firade hela 270 år av tillgänglig utbildning och långvarigt engagemang för elever i behov av en anpassad lärmiljö.