På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd. ”Jag kan aldrig lägga ett fast schema när jag utgår från varje elevs behov, det gör mitt arbete komplext”, säger specialpedagogen Cecilia Wievegg.
Framväxten av inkluderande ambitioner, som att alla elever skulle lära sig tillsammans i vanliga klassrum, var inte en fråga om naiv snällism, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik, i en replik till Liberalerna.
De extra anpassningarna måste avskaffas och stödinsatserna förbättras. För att det ska ske behöver skolan fler speciallärare som arbetar direkt med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag, skriver Liberalernas partiledare Johan Pehrson och hans partikollega, skolminister Lotta Edholm.
Stigende udgifter til specialundervisning kommer til at betyde stillingsnedlæggelser på skolerne i Aarhus, og det får nu skoleledere og lærere til at råbe vagt i gevær
Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
Elever på STU-skoler har ret til at danne elevråd. Det blev føjet til, da loven for uddannelsen blev justeret i juni sidste år. Men hvordan får unge med funktionsnedsættelser i praksis indflydelse på deres skoleliv? Det vil SUMH afprøve.
Läs Skolportens intervju med Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om framtidens digitala lärande.