Efter Diana Storviks förra succébok om studiestrategier på gymnasienivå kommer nu uppföljaren, som är anpassad till undervisning och lärande på högstadiet.
En fjärdedel av alla elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar slås ut ur det svenska skolsystemet idag, skriver Riksförbundet Attention och manar politiker och skolledare att ta frågan på största allvar.
Läs Skolportens intervju med Denice Sverla, biträdande rektor och speciallärare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Anpassad grund-och gymnasieskola och kommer att tala om hur skolan kan förbereda elever med intellektuell funktionsnedsättning för framtiden.
Läs Skolportens intervju med Erika Baraldi, leg. psykolog och doktorand. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan och kommer att tala om hur förskolan kan bemöta extremt för tidigt födda barn.
Under de senaste elva åren har antalet barn som får extra stöd i skolan mer än fördubblats. Utvecklingen ställer höga krav på skolans personal samtidigt som skolorna kämpar med att få resurserna att räcka till.
Var fjärde elev med NPF är frånvarande hela eller större delen av skoltiden, visar riksförbundet Attentions årliga skolundersökning. ”Vi ser inga förbättringar”, säger ordförande Ann-Kristin Sandberg.
Kartläggning och screening är en viktig beståndsdel inom garantin för tidiga stödinsatser, och rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande för en elevs resultat i skolan.
Screeningen breder ut sig. Behov av stödinsatser måste upptäckas tidigt. Men mäter vi likvärdigt, och hur tar vi hand om resultaten? I Vadstena betonas vikten av systematik genom screeningens alla led.
SPSM har tillsammans med 25 andra myndigheter tagit fram ett förslag till en ny strategi för psykisk hälsa och suicidprevention. SPSM lyfter bland annat förskolans och tidiga insatsers viktiga roll.