Svensk förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hårt under pandemin. Nu väntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande. Som stödjande myndighet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) uppdraget att stötta utbildningsverksamheter under alla olika förhållanden och att utgå från de behov som finns, skriver Fredrik Malmberg, Specialpedagogiska…
Antalet elever med särskilda behov ökar kraftigt. Vi måste våga ställa frågan vad det beror på. För svaret kan inte bara handla om att bemöta enskilda individers behov, skriver Håkan Boström på ledarplats.
Barn bränner ut sig, får ångest och kraschar innan de ens kommit upp på högstadiet. Skulle vi acceptera denna situation om den gällde vuxna? Beslutsfattarna måste ge barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer, NPF, vad de behöver för att spara samhället pengar i framtiden, skriver Lotta Lundh, författare och NPF-mamma till barn med autism, ADD och ADHD.…
Sandra Bergmarks funktionsnedsättning gjorde skoltiden tuff och hon hamnade snett. Vändpunkten började morgonen då hon nästan dog – i en bilkrasch. Kan man förklara en dödsolycka med dålig skolgång? DN har tagit fram nya siffror som visar hur utbildning påverkar risken att dö ung.
Skolan skulle kunna utbilda elever så att fler får arbete direkt efter gymnasieskolan. Men i stället försöker skolan stöpa alla elever i samma format så att de blir teoretiker, skriver specialpedagogen Sara Bundzik.
Ett stort antal forskare kritiserar SPSM för ett utlyst bidrag som skolhuvudmän kan söka för att skapa befintliga anpassade lärmiljöer. Det kommer att öka segregeringen, anser forskarna.
SPSM tydliggör inte de långsiktiga konsekvenser en segregerad skolgång kan innebära för unga människor. Det är begripligt att myndigheten genomför det den åläggs av sin uppdragsgivare. Men SPSM måste även förhålla sig till forskningsresultat, lagstiftning och internationella konventioner, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent och Johan Malmqvist, professor i en slutreplik.
Sju av åtta riksdagspartier vill att fler elever med diagnoser som adhd och autism ska få sin undervisning i separata grupper, visar en enkätundersökning som SVT Nyheter gjort.