In a system cut to the bone, gaining access to the support we had been promised for our daughter’s special educational needs was an exhausting, soul-sapping battle.
Skolfam är en förebyggande arbetsmodell för barn som är placerade i familjehem och som går i grundskolan årskurs F – 9. Modellen syftar till att öka förutsättningarna för en god utveckling av skolresultat och därmed skapa bättre livschanser och möjligheter till ett bra liv i samhället. Bra skolresultat minskar riskerna för psykisk ohälsa som vuxen.…
Flere skoler har efterlyst en efteruddannelse, som klæder lærere på til at undervise ordblinde elever. Efterspørgslen hænger sammen med den nationale ordblindetest. De første lærere er i gang med uddannelsen, som består af tre moduler fra andre uddannelser.
Danmarks største private udbyder af dagbehandlingsskoler ser ud til at have knækket koden til, hvordan flere unge med særlige behov får en ungdomsuddannelse. En analyse viser, at skolens tidligere elever klarer sig bedre end sammenlignelige unge.
"De tekniska möjligheterna i dagens klassrum hjälper mig att se många sidor av eleverna som jag inte hade fått se annars", säger Anna Bergström, speciallärare på Lejonströmsskolans grundsärskola i Skellefteå. Anna är den tredje och sista finalisten till Guldäpplet som vi presenterar.
En av de tre nominerade finalisterna till Guldäpplet är specialläraren Daniel Nilsson, Speciallärare i matematik och förstelärare på Stagneliusskolan i Kalmar. Han har en egen Facebooksida, webbsida och egen Youtubekanal. Han finns med andra ord tillgänglig. Det här är ett direkt resultat av hans filosofi, att det inte är lätt för alla elever att ta…
Shanya är en pigg, glad och pratsam tjej med begränsad rörlighet i händerna och ingen rörlighet i övrigt. Hon förflyttar sig med permobil och behöver hjälp av en assistent i alla praktiska moment. Ändå går hon sina drömmars utbildning: restaurang och bageri. Hur går det ihop?
"Mina bästa tips för att inspirera elever är att stärka deras tilltro till den egna förmågan. Att synliggöra olikheter som en tillgång i undervisningen och att bjuda in till medskapande i en undervisningskultur där de blir inspirerade, kreativa och vågar gå utanför sin komfortzon. Inkludering är själva hjärtat i läraruppdraget", säger Maria Glawe, en av…
Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning. "Instiftandet av ett barnombud är bara ett steg i rätt riktning", säger generaldirektör Fredrik Malmberg. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.
Allt fler elever med språkstörning kommer till Virginska gymnasiet. Samtidigt har många i personalen saknat utbildning om funktionsnedsättningen. Därför satsade rektorn på en kurs för all berörd personal. Den gemensamma utbildningen gav en gemensam kunskapsbas.