Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 74 av 163

Skolfams årsrapport 2018- En sammanställning av resultat- och kvalitetsenkäten för läsåret 2017/2018

2018-10-30
Skolfam är en förebyggande arbetsmodell för barn som är placerade i familjehem och som går i grundskolan årskurs F – 9. Modellen syftar till att öka förutsättningarna för en god utveckling av skolresultat och därmed skapa bättre livschanser och möjligheter till ett bra liv i samhället. Bra skolresultat minskar riskerna för psykisk ohälsa som vuxen.…

Matematik dygnet runt

2018-10-29
En av de tre nominerade finalisterna till Guldäpplet är specialläraren Daniel Nilsson, Speciallärare i matematik och förstelärare på Stagneliusskolan i Kalmar. Han har en egen Facebooksida, webbsida och egen Youtubekanal. Han finns med andra ord tillgänglig. Det här är ett direkt resultat av hans filosofi, att det inte är lätt för alla elever att ta…

Pedagogiken ska styra tekniken, inte tvärtom

2018-10-29
"Mina bästa tips för att inspirera elever är att stärka deras tilltro till den egna förmågan. Att synliggöra olikheter som en tillgång i undervisningen och att bjuda in till medskapande i en undervisningskultur där de blir inspirerade, kreativa och vågar gå utanför sin komfortzon. Inkludering är själva hjärtat i läraruppdraget", säger Maria Glawe, en av…
Nyhetskategorier

Specialpedagogiska skolmyndigheten instiftar ett eget barnombud

2018-10-29
Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning. "Instiftandet av ett barnombud är bara ett steg i rätt riktning", säger generaldirektör Fredrik Malmberg. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.
1737475163