Det är svårt att bryta ett barns isolering på hemmaplan. Men det finns metoder som underlättar, skriver Krysmyntha Sjödin, psykoterapeut, och Marie Gladh, specialpedagog.
Skolor får inte begära att elever har en diagnos för att få stöd i skolan. Trots det har flera föräldrar berättat för P4 Stockholm om skolor som krävt just det. Maria Olausson på Skolverket svarar på frågor om vad som faktiskt gäller och vem som har vilket ansvar.
Skolor får inte begära att elever har en diagnos för att få stöd i skolan. Trots det berättar flera föräldrar som kontaktat oss att skolor krävt just det.
Allt fler anmäler skolor i länet till Skolinspektionen. Ofta handlar det om elever som inte får det stöd som de behöver. Men så finns det skolor och lärare som gör på andra sätt för att hitta lösningar.
På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. "Vi har en kort väg från behov till handling", säger läraren Anette Stenmark.
Varför hoppade vissa deltagare av Allmän kurs? frågade sig lärarna på Fornby Folkhögskola i Borlänge. Svaret var att de hade en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Med kursen Insikt fick fler hjälp till fullständiga gymnasiebetyg.
Det är en stor besvikelse att grundskolans kunskapskrav inte har funnits med i valdebatten. Eftersom inget parti står upp för barn med svagare teoretisk begåvning överväger jag att rösta blankt, skriver föräldern Cecilia Johansson.