Skolans uppdrag är att ge alla elever det stöd de behöver – men att lyckas sätta in rätt stöd i rätt tid är ofta lättare sagt än gjort. På Alléskolan i Lomma fångar man upp elever i tidig ålder genom en satsning på elevhälsomöten och något som kallas ”spindeldokument”. "Funkar elevhälsan på en skola så…
För att bättre kunna möta behoven hos barn och elever med neuropsykiatriska svårigheter föreslås förändrade krav i förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen i syfte att säkerställa studenternas kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter. I syfte att säkerställa studenternas kompetens inom kunskapsområdet sex och samlevnad föreslås förändrade krav i grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen.
Skolor ska få mer förebyggande hjälp med anpassningar och särskilt stöd, när Specialpedagogiska skolmyndigheten växlar angreppssätt. Varbergs kommun ligger redan långt fram i arbetet.
I dag slås elever med NPF ur skolan, med stora kostnader för både individ och samhälle som följd, skriver Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention och Annica Nilsson, intressepolitisk ombudsman Riksförbundet Attention.
Skolorna ger betydligt mindre särskilt stöd i skolan än vad lagen föreskriver. Varje år går en stor andel elever ut nionde klass med underkända betyg, utan att de har fått den hjälp som de har rätt till. "När vi gör tillsyn är det ett av de vanligaste bristområdena", säger Helena Olivestam Torold på Skolinspektionen.
Detta uppdrag ersätter det av regeringen den 12 juli 2018 beslutade uppdraget att svara för genomförandet av fortbildning i specialpedagogik för lärare i grundskolan, motsvarande utbildning vid särskilda ungdomshem och sameskolan. (pdf)
Specialpedagogiska skolmyndigheten startar 16 nya samverkanskontor nästa år – med personal som ska söka upp skolor med problem, istället för att vänta på att skolorna själva frågar om hjälp.
Nu ska även lärare i förskolan, förskoleklass, gymnasiet och Komvux få del av den statliga utbildningsinsatsen i specialpedagogik som hittills omfattat 18 000 grundskollärare.
För att fortsätta höja kunskapsresultaten i skolan finns ett fortsatt stort behov av att stärka lärares specialpedagogiska kompetens och förmåga att anpassa undervisningen efter elevernas behov. Nu har regeringen beslutat att fortbildningsinsatsen Specialpedagogik för lärande utvidgas till att även omfatta förskolan, förskoleklassen, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning från och med hösten 2021.