Österåkers kommun meddelar att man kommer att se över tilläggsbelopp för särskilt stöd. Detta efter att kommunen fått kraftig kritik för sitt agerande.
Systemet med resursskolor behöver utredas och förstärkas. I väntan på det kan inte våra barns tillvaro få slås i spillror, skriver Lotta Cronsjö Gest, Föräldraföreningen Lunaskolan, och Malena Beijer, Föräldraföreningen Aspdammsskolan och Skolgrunden.
Runt 600 elever med neuropsykiatriska funktionshinder i Stockholm kan stå utan skola efter årskiftet. Orsaken är att många elever på kort tid mist det särskilda stöd som resursskolor får utöver den vanliga skolpengen.
Hundratals unga får inte det stöd de har rätt till, skriver Lotta Cronsjö Gest För Lunaskolans föräldraförening och Malena Beijer För Aspdammsskolan och Skolgrundens föräldraförening.
Andelen elever som får särskilt stöd i grundskolan minskar, enligt siffror från Skolverket. Enligt Lennart Hansson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, är minskningen helt i sin ordning.
Eleven i fråga hade ett behov av att få stödinsatser för att få samma förutsättningar som sina klasskamrater att nå kunskapsmålen. Skolan kände till elevens behov av stöd, men som så många gånger dröjde det allt för lång tid innan stödet kom på plats. Skolan kritiserades också av Skolinspektionen för att inte ha agerat snabbt…
Elever har rätt att få särskilt stöd i grundskolan om de riskerar att inte uppnå kunskapsmålen. Utvecklingen är samtidigt att andelen elever som får särskilt stöd minskar.
Det som kallas särskilt stöd i grundskolan fortsätter att minska kraftigt, visar siffror som Skolverket tagit fram till DN för det senaste läsåret. Stödet handlar till stor del om åtgärder för att underlätta skolgången för barn med särskilda behov.