Specialpedagogiska skolmyndigheten menar att kunskap om språkstörningar måste bli bättre hos alla lärare- och att de med svåra störningar får enskild hjälp för att inte hamna mellan stolarna.
Både folkeskoler og specialskoler bruger en række test og metoder til at følge elevernes udvikling. Ifølge en ny kortlægning ser specialskoler ud til at være bedre til at bruge redskaberne til at reflektere over deres arbejde med elever med særlige behov.
Skal forældre have ret til at klage over afgørelser, der handler om færre end ni støttetimer om ugen? Det mener Enhedslisten og får opbakning fra handicaporganisationer, lærere og forældre. Men modstanderne frygter mere bureaukrati og mindre fleksibilitet.
Trods 14 procent flere klager over specialundervisning i folkeskolen fik forholdsvis færre forældre medhold af Klagenævnet for Specialundervisning i 2018. Men det bekymrer nævnet, at sager med skolevægrende elever fortsat stiger. Det drejer sig især om elever med autisme.
I Robertsfors satsar kommunen på att förändra arbetet i elevhälsan från enbart åtgärdande till förebyggande och främjande. Med ändrad mötesstruktur har samtalen i elevhälsoteamet blivit mer kreativa.
Av de 50 forskare jag har granskat har 24 tagit emot pengar av företag som tillverkar adhd-medicin. Att sponsrade forskare är mer benägna att presentera resultat som är positiva för medicinen är välkänt, skriver journalisten och författaren Katarina Bjärvall i ett svar till Kjell Häglund.
Allt fler deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i allmän kurs har gjort det nödvändigt att tänka nytt. På Kävesta har man infört uppstartssamtal, elevvårdsteam, en kurator på heltid och anpassar schemat och arbetssättet till deltagare med svårigheter.
Many black pupils in England are having their education dumbed down after being wrongly identified as having one of a range special needs, a study says.
Behovet av specialpedagoger och speciallärare är stort över hela Sverige. I Södertälje satsar man på attvidareutbilda legitimerade lärare för att få fler specialpedagoger eller speciallärare på kommunens skolor.
Elever med problematiska beteenden har ofta någon form av olöst problem. Det menar den amerikanska psykologen Ross Greene. I hans metod CPS samarbetar skolpersonal och elever för att hitta och lösa problemen.