Orden är inte bara betydelsebärare, de vittnar också om kultur, tid och historia. Vi ska inte förenkla språket för våra barn, vi ska berika dem med det, skriver Maria Wiman.
Landskrona inför från årsskiftet obligatoriska språktester i svenska för nyanställda inom förskola och grundskola. Syftet är att säkerställa kvaliteten i barnens språkliga utveckling. Förvaltningschefen Lena Hjelmström menar att språklig interaktion sker både i undervisning och vardagliga situationer, och att barnen utvecklar sitt språk hela tiden. Kommunal välkomnar språktester men efterfrågar nationella riktlinjer för likvärdighet.
Adem Tirpan är lärare på Tallbohovskolan i Järfälla och har hittat ett eget koncept för att lära ut svenska till nyanlända, och för det är han nominerad till det prestigefyllda priset Pennsvärdet.
I en tid då det demokratiska samtalet hämmas på många håll i världen, är språkkunskaper och interkulturell kompetens av yttersta vikt. Ämnet moderna språks och modersmålsundervisningens roll i skolan behöver stärkas, liksom minoritetsspråkens roll i samhället och skolsystemet bevaras och förstärkas, skriver 23 lärare i ett upprop.
Att införa nya nationella slutprov utan muntliga delprov vore förödande för språkundervisningen – och för lärarna, menar Mia Smith, ordförande i Språklärarnas riksförbund. "Vi tappar vårt viktigaste bedömningsankare".
Inas Alhamwi, inflytelserik på sociala medier och mamma till tre barn, menar att barn under fem år inte ska lära sig svenska. Och att det räcker med ett år i förskola för att lära sig språket.
Spiller og leger du nok med dine elever? Spørger man to CFU-konsulenter kan man næsten ikke spille for meget i fremmedsprogsundervisningen. For spillene motiverer eleverne til at tale sammen og gør, at de lidt glemmer præstationsangsten.
Hur skapar man en skola där alla elever – oavsett språkliga förutsättningar – får samma möjlighet att ta till sig undervisningen? På Odenskolan har svaret blivit ett nytt projekt: "Språket i fokus". Tillsammans med Utvecklingsenheten vill skolan öka kunskapen om språkliga sårbarheter och utmaningar samt om DLD/språkstörning – och bygga en tillgänglig lärmiljö som omfattar…
Sy en filur eller slipa träytan slät? Och kan man verkligen säga saxa i stället för klippa? Tack vare slöjdlärarna Marita Juntti och Ben Östberg går slöjdens praktiska moment hand i hand med språkinlärningen på Askebyskolan i Rinkeby.
De språkfrämjande utbildningsinsatser som Skolverket genomför för personal i förskolan bidrar till utveckling för både medarbetare och verksamheter. Men erbjudandet om insatser behöver i ännu större utsträckning riktas mot förskolor i områden med socioekonomiska utmaningar.
När barn med annat modersmål än svenska börjar skolan, ska de ha samma förutsättningar som andra barn. Det säger lagen. "Vi ser att barnen behöver språklig stimulans och åren de är i förskolan är jätteviktiga", säger Cristina Reventa, förste förskollärare i Malmö.