I förskolan bytte lärarna från dialekt till rikssvenska när de talade med barnen – det fick föräldern Monika Sandnes att reagera. "Jag tycker att vi ska värna om den fina dialekten vi har", säger hon.
Jag kunde inte läsa förrän jag var femton. Min moster förblev analfabet till sin död vid 91. Men våra funktionshinder var förankrade i olika bokstavssystem. Hennes gällde svenska/polska, mitt jiddisch, skriver Salomon Schulman, barnläkare, barnpsykiatriker, författare och skribent.
Hola! Spanska är det språk som lockar flest elever i gymnasiet. Det visar ny statistik från Skolverket. En av fyra elever har läst minst en kurs i språket.
Med skolans nya betygssystem finns det ingen plats för språklig kreativitet. Kritiskt tänkande uppmuntras, men sedan bedöms eleverna efter samma gamla mallar. Om man inte har turen att ha en lärare som ser ens egenart. Det skriver författaren Helena Looft i en artikel som kritiserar svenskundervisningen.
Metoden reciprok undervisning är gjord för modersmål och yngre barn – men den passar även i spanska för gymnasieelever. Det visar spanskläraren Sandra Håkanssons studie om språkundervisning.
Meritpoäng är ett steg på vägen, men det räcker inte. En mycket viktig uppgift för lärare, rektorer och forskare är därför att ta reda på hur vi tar tillvara ungas språkintresse och möjligheter att lära sig språk, skriver Camilla Bardel, professor i moderna språk.
"Berättelsens möjligheter" är en antologi där sex lärare som använder sig av fiktion i sin praktik delar med sig av sina tankar om berättelsens betydelse i klassrummet.
Tiotusen barn och unga. Så många har fått uppleva dans, teater, opera eller konst genom kulturgarantin som infördes i Lunds kommun 2011. Sydsvenskan var med när barnboksförfattaren Thomas Halling höll en skrivarworkshop för årskurs fem från Killebäckskolan.
Modersmålsundervisningen i de nationella minoritetsspråken är otillräcklig. Det menar Europarådet som för åttonde gången tagit Sverige i örat. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) tycker kritiken är riktig, men vill inte lagstifta för att eleverna ska få rätt till fler timmar.