Ett sätt att avlasta lärarna är att integrera logopeder i skolan, föreslår Kerstin Wiström från Logopedförbundet och Albert Telon från Unga med språkstörning (UMS).
Loke Landell, 10, har svårt att göra sig förstådd verbalt. Men hans lärare, som just nu utbildas inom språkstörningar, har tillsammans med Loke hittat ett lite oväntat sätt att kommunicera.
Elever i sproglige vanskeligheder får svært ved at følge med, når vand pludselig hedder H2O, og sproget bliver abstrakt og flertydigt. Logopæd Mette Nørgaard Fink viser udskolingslærere, hvordan eleverne med fordel kan bryde deres opgaver ned i mindre trin.
Skolan vet alldeles för lite om flerspråkiga elever, språkstörning/DLD och språklig variation som beror på exponering för ett nytt språk, enligt ett upprop med anledning av DLD Awareness Day. Det skriver Berit Robrandt Ahlberg, Afasiförbundet/Talknuten. m.fl.
Dorte Eriksson och hennes kollegor i förskoleklass ser en försämring i både språkutveckling och socialt samspel hos dagens barn. "Vi ställer oss frågan om det kan ha att göra med det ökade skärmanvändandet," säger hon.
Der er blevet lyttet til sprogforskernes bekymring over, at sprogvanskeligheder og sprogudvikling ikke var en del af danskfaget i udkastet til den nye læreruddannelse. Dermed bliver fremtidige dansklærere klædt bedre på til at støtte elevernes sprog.
48 elever fik ikke mulighed for at følge deres klassekammerater et klassetrin op efter årets sommerferie. For de klarede ikke sprogprøven, viser nye tal. "Det bliver ikke nemmere for dem i en ny klasse", siger skoleleder.
Barn och elever som har en språkstörning har inte samma språkliga förmåga som jämnåriga. De kan ha svårt att förstå vad andra säger, att själva prata så andra förstår eller båda delarna.
Språkstörning är en vanlig men dold funktionsnedsättning. Symptomen misstolkas ofta, vilket leder till att rätt stöd uteblir. Och möjligheten till stöd och behandling är långt ifrån likvärdig i landet, enligt en studie från Socialstyrelsen. Myndigheten menar därför att det finns ett stort behov av att uppmärksamma vilka omfattande konsekvenser som språkstörning får för den individ…
Molly som går i sjunde klass på Palmbladskolan i Uppsala får efter ett års kämpande äntligen det stöd hon behöver i skolan, vilket gör att hon nu faktiskt går till skolan. Molly har dyslexi, dyskalkyli och språkstörning och hon blir lätt distraherad. "Jag blir väldigt glad att jag får hjälp för att det inte är…