Höghusfönster, skor och skakiga bilder från rutschkanan. Det är i fokus när barnen filmar sin vardag i ett språkutvecklande projekt på Vildrosens förskola.
Just nu sker en kartläggning över Malmö stads språkutvecklande arbete på de tre olika förvaltningarna. Under en eftermiddag i våras samlades några av alla personer som arbetar med språkutveckling för en eftermiddag med fokus språk. I filmen delar Camilla Jonasson, Erika Andersson, Malin Nihlberg, Helena Nilsson och Maria Bernfri med sig av sina erfarenheter.
På Maria förskola har barnen plötsligt ett helt rum tillägnat filmskapande. Här har pedagogerna fokuserat på språkfrämjande lärmiljöer och låtit barnen styra vägen dit.
Hur kan man främja små barns språkutveckling? Inom förskolan i Göteborg finns logopeder som ger stöd och råd i frågor kring barns språk. En metod som både föräldrar och personal i förskolan kan använda är en så kallad ”responsiv kommunikationsstil”.
Den 24–28 april anordnar Sandåkerskolan i Häljarp en särskild läsvecka för andra året i rad. Det är en vecka fylld med olika aktiviteter kopplade till böcker och läsning.
Många förskolor i Stockholm har noterat att barn i olika utsträckning pratar engelska när de leker med varandra. "Vi har frågat föräldrarna om de pratar engelska med barnen hemma, men det gör de inte. Vissa föräldrar kan inte ens engelska," säger Aynur Firozi, förskollärare på Lilla Tensta.
Arbetslaget på avdelningen Körsbäret på Vindögatans förskola i Helsingborg har lång erfarenhet av att arbeta med språkutveckling. Här berättar personalen hur praxisalfabetet hjälpt barn att utveckla språk- och läsmedvetenhet samt medverkat till att flera barn knäckt läskoden.
Pandemin har orsakat negativa konsekvenser för barns lärande, slår Skolverket fast i en rapport. Elever i utsatta områden har drabbats hårdast och för unga med utländsk bakgrund har språkutvecklingen blivit särskilt lidande.
Språkkunskaper ger unga självkänsla. Barn som kan uttrycka sig själva med språket respekterar sig själva och därmed andra, skriver Ann-sofie Hermansson på ledarplats.
Bokstart är bidraget som främjar språkutvecklingen hos de allra yngsta barnen och bygger på samverkan mellan folkbibliotek, barnhälsovård och förskola. I år beviljas Bokstartsbidrag till 44 olika projekt som delar på 15,7 miljoner kr, vilket är den högsta fördelningen hittills.