Eleverna som läser romani i skolan har blivit fler. Men fortfarande väljer många bort modersmålsundervisning för att inte öppet visa sin romska identitet.
Rapporten visar att det saknas data över hur många elever som inte kunde erbjudas modersmålsundervisning under läsåret 2014/2015. Uppföljningen för höstterminen 2015 visar att 125 av 135 ansökningar har kunnat beviljas medan tio elever blivit utan undervisning på sitt hemspråk.
Det är viktigt att elever som behöver undervisning i svenska som andraspråk får det så snabbt som möjligt, tycker Monica Axelsson som är professor i språkdidaktik på Stockholms universitet.
Antalet elever som börjar årskurs 1 på introduktionsprogrammet språkintroduktion i gymnasieskolan har ökat med 2100 sedan förra året. Det motsvarar en ökning med 21 procent. Det visar Skolverkets nya preliminära statistik.
Haydar Diljen är förstelärare, studiehandledare och modersmålslärare i kurdiska på Centrum för tvåspråkighet i Västerås. Haydar och ämneslärarna på högstadiet har ett tätt samarbete kring elevernas studiehandledning. På så sätt förstärker han ämnesläraren under lektionerna. (webb-tv)
Förra hösten kom 80 asylsökande från Eritrea till den lilla byn Rätan 10 mil söder om Östersund. Då insåg byborna att de måste ställa upp för att välkomna dem. Den ideella Asylgruppen bildades — bland annat av fyra pensionerade lärare.
Vi får följa Yin-Fei Lin, förstelärare och modersmålslärare i mandarin på Språkcentrum i Göteborg. Det är en viktig mötesplats för modersmålslärarna som ofta arbetar ensamma.
Två lärare i svenska som andraspråk kommer att tilldelas 10 000 kronor var att använda till fortsatt professionell utveckling. Det ena priset riktar sig till lärare inom barn/ungdomsskolan och det andra priset är avsett för lärare inom sfi/vuxenutbildningen.
En lärare som undervisar i svenska som andraspråk undervisar dels elever med ett annat modersmål i svenska språket – men kan också fungera som en resurs i andra ämnen.