En lärare som undervisar i svenska som andraspråk undervisar dels elever med ett annat modersmål i svenska språket – men kan också fungera som en resurs i andra ämnen.
Ska sfi-utbildningen ge ett språk som öppnar möjligheter till första bästa arbete, eller ska den ge språkkunskaper för att klara högre studier? Hur sfi-utbildningen utformas beror på hur man besvarar den frågan, menar forskaren Jenny Rosén.
I Lotta Elmqvists sfi-undervisning lär sig eleverna svenska genom en rad andra ämnen. Det ger dem bättre förförståelse för samhällskunskap, historia och religion – och större chans att klara högre studier. Genom språksnårigheterna guidar Lotta Elmqvist.
Det är svårt att bedriva en fungerande verksamhet i SVA, svenska som andraspråksundervinsing. Det berättar lärare från både Storuman och Lycksele som oroar sig för att eleverna inte ska klara målen.
"Den största överraskningen är när man ser att alla barn lär sig läsa och skriva redan i första klass", säger David Rose, upphovsman till den läs- och skrivutvecklande pedagogiken Reading to Learn. Nu kommer han till Sverige.
Trots att barn har rätt till modersmålsundervisning, så är det inte alla som får det. I Ekerö blir fyra barn utan undervisning på Bosniska. För att kommunen ska vara skyldig att erbjuda språket måste det nämligen finnas minst fem elever.
Drygt hälften av grundskoleeleverna i hela landet som är berättigade till hemspråk deltar i sådan undervisning, visar statistik från Skolverket som Nyhetsbyrån Siren tagit fram.
Utifrån min erfarenhet som läxhjälpare i en Stockholmsförort skulle jag säga att vi behandlar vissa barn, ungdomar och vuxna direkt ondskefullt. Hur tänker den lärare som ger en tioåring som varit i Sverige ett år, i läxa att med egna ord och i frimärksstor ruta definiera ”seriekoppling”, ”parallellkoppling” och ”volt”?