Repetition är kunskapens moder, men också leken. Det anser Wendel Carlsson som vann Svenska Akademiens svensklärarpris 2023 för sina humoristiska undervisningsfilmer.
Läs Skolportens intervju med Cecilia Düringer, lärare, författare och programledare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska i högstadiet och gymnasiet.
Det här läsåret kommer jag att lägga ännu mer krut på att stärka elevernas läsförmåga och jag hoppas att ni är fler där ute som vill hänga på, skriver svenskläraren Karin Herlitz.
De rödgröna partierna vill ta reda på hur bra svenska som 4-åringar och 7-åringar pratar i kommunen. "Det är en rättvisefråga", säger Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Men oppositionen tycker det vore bättre med åtgärder, än fler kartläggningar.
Det är precis som att vi väljer att inte riktigt förstå att de här ungdomarna är verkliga människor. De lever nu och springer snart ut i vuxenlivet med sina vita mössor – utan att riktigt kunna läsa. Vilket oerhört svek av samhället, skriver Karin Herlitz.
Att lära sig svenska kan vara väldigt svårt för vuxna elever med annat modersmål. På Arvika Näringslivscentrum knäcker SFI-eleverna koden och får ett perfekt uttal – med hjälp av populära sånger.
På Gullviksskolan har det kollegiala lärandet och elevperspektivet varit i fokus när lärarna arbetat med att utveckla ämnena svenska och svenska som andraspråk - ett grundligt arbete där Sva-luppen varit en central del.
Ur en elevs perspektiv är det kanske stundtals lite slagsida mot elände och problem i den litteratur som eleverna möter i skolan, skriver Fredrik Sandström.
Efter årskurs tre ställs inga krav på elevers handstil. I kombination med datoranvändningen i skolan påverkar det här handskriften, menar Katarina Rejman, lektor i svenskämnets didaktik på Stockholms universitet.
Så plötsligt söker eleven upp mig. Han behöver den där dikten jag läste för länge sedan. Den om att ”gråten är min då du gråter”. Han är kär, skriver Anne-Marie Körling.
Ämnesövergripande samarbeten mellan praktisk-estetiska och teoretiska ämnen har utforskats och kommenterats av lärare och skolledningar. Men vad säger eleverna själva? – De tycker att kunskaperna stannar kvar bättre, konstaterar forskaren och läraren Torben Freytag.
Den grovhuggna idén om en litteraturkanon har slipats ned till harmlösa läslistor. Men tjänar läslusten på att ”Bröderna Lejonhjärta” får en air av statlig rekommendation, frågar sig Ida Ölmedal i en krönika.