Om naturen blir osynlig riskerar samhället att förlora viktig kunskap. Ängar ska ge barn insikt om växters betydelse och minska det som kallas växtblindhet. (webbradio)
Vänta inte på att den nödvändiga förändringen av lärarutbildningen ska komma uppifrån. Det finns mycket vi kan göra redan idag för att stärka utbildningen av lärare, skriver Erik Cardelús forskare i språkdidaktik.
I Haparanda bor störst andel svenskar med Finskt påbrå. I vissa klasser sker undervisningen till största del på finska men efter sommaren ska den finskspråkiga utbildningen läggas ner. Hör Sveriges Radio Finskas reporter Katri Nisula, som intervjuar eleven Erin, tillsammans med mamma Marie Makslahti och läraren Ann-Marie Smeds. (Webbradio)
Hjälpsamma, förklarande lärare behöver se upp så de inte täpper till mellanrummen för barnens egna tankar och vetgirighet. De är vana vid att inte veta, skriver Anne-Marie Körling.
Stockholmaren Karin Hassle är musiklärare och specialpedagog och har länge larmat om att för stora elevgrupper på musiklektionerna försämrar undervisningen.
Barnens lek vid handtvätten förvandlas till ett samtal om ytspänning, ljus och luft. I fritidshemmet blir vardagens små ögonblick till naturvetenskap och situationsstyrt lärande i sin renaste form, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Når læreren er vekke, får de ikke nødvendigvis satt inn vikar. Men ingen har oversikt over hvor ofte dette faktisk skjer. – Et stort problem, sier Elevorganisasjonen.
Vi delar inte forskarnas slutsatser. Samtidigt är vi oroliga för att vanliga lärares röster inte kommer fram i denna viktiga fråga, som riskerar att tas över av personer på långt avstånd ifrån klassrumsvardagen. Det skriver 12 lärare i en replik.