AI och dess påverkan på skolan är ett aktuellt ämne. Skolverket har ett antal rekommendationer på området och erbjuder stöd på olika sätt till huvudmän, rektorer och lärare.
”Vi vuxna kan inte bara köra huvudet i sanden”. Det säger Thomas Edwall, lärare från Göteborg som skrivit en bok om AI i undervisningen. I inslaget berättar han hur han själv använder AI i sitt jobb.
Musik kan både gynna och försvåra inlärning beroende på aktivitet, typ av musik, ljudvolym och så vidare. Så hur hanterar vi elever med hörlurar i klassrummet? Det frågar läraren Sophie Zail.
De senaste decennierna har det gått utför när det gäller ordning och reda i skolan. Avskaffa elevers rätt till medbestämmande av ordningsregler, inför ordningsbetyg, höj lärarens auktoritet och gör katederundervisning till norm, skriver Louise Hammargren och Christoffer Andersson, KDU.
I år gick åtta av tio elever i årskurs 9 i Fittjaskolan ut med gymnasiebehörighet. Det är skolans bästa resultat sedan läsåret 2021. Enligt rektor Camilla Bejmo Samuelsson är förbättringen ett resultat av bland annat skolans satsning på anpassad undervisning.
Jag tror att många, inklusive våra politiker som tidigare sjöng digitaliseringens lov, insett att det som gör störst skillnad för våra elever är att få lärarledd undervisning av duktiga lärare som stöttar dem, menar skoldebattören Hamid Zafar.
What is it like in the classroom during wartime? Two Ukrainian teachers discuss their differing experiences of what teaching has been like since the war began, from remote learning to bomb shelter classrooms. Start 11.45. (webbradio)
Många elever har använt AI till en skoluppgift på ett sätt de själva tror inte var tillåtet, visar en ny undersökning. Nu efterlyser både lärarfacket och utbildningsministern nya AI-riktlinjer.