Under barnboksveckan med Astrid Lindgren-tema arbetar lärarna ämnesövergripande med hennes böcker och eleverna får möta författarens alla sidor. Veckan är en del av skolans långsiktiga satsning på läsning.
Det var ett ödesdigert misstag att ta bort papper och penna som arbetsverktyg i skolan. Givetvis ska datorer finnas där, men digitaliseringens genomförande har slagit fel. Det skriver Christer Sturmark, förläggare och medlem i svenska it-kommissionen på 1990-talet.
Både Reformkommissionen og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye ser gerne, at flere folkeskoleelever får intensive læringsforløb i dansk og matematik. Forsker er positiv stemt overfor ideen, men understreger, at intensiv læring kræver opfølgning og en masse relationelt arbejde.
Hur kul är det egentligen att prata om, och framförallt lära någon om, de makroekonomiska effekterna av skattehöjningar? Bara orden i sig kan ibland snubbla i munnen, skriver SO-läraren Karin Boberg.
Läs Skolportens intervju med Thomas Nygren, professor i didaktik. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Betyg och bedömning och kommer att tala om den digitala skolan.
Du ligger på din dödsbädd med ett allvarligt brott i bagaget. Nu vill du berätta om illdådet för att lätta ditt hjärta. Det är utgångspunkten i Ellen Malcolms arbetsuppgift ”Bekännelsebrev”, som brukar resultera i väldigt kreativa texter.
Många skolklasser är större än lärarna anser att de borde vara, visar nya data som Sveriges Lärare samlat in. Och ju större klassen är, desto fler elever behöver extra anpassningar och särskilt stöd.
Med kluringar, experiment och skapande får förskolläraren Sofia Olsson fart på naturvetenskap och teknik i undervisningen. "När barnens nyfikenhet är väckt finns det inget stopp", säger hon.
När det känns motigt behöver man någon som tror på en, som både hjälper och ställer krav. När samhället sänker förväntningarna på ungdomar som inte klarar skolan gör man dem en björntjänst, skriver Ann-Sofie Hermansson på ledarplats.
Helena, Marie och Kerstin arbetar tillsammans på Flohem förskola. Efter en lärarvisning på Dunkers kulturhus i Yoshio Nakajimas utställning bestämde de sig för att fördjupa det kreativa arbetet med sina 2-4åringar. Projektet ”Samskapa avtryck” har satt spår hos både pedagoger och barn.
Brunnsparksskolan har länge arbetat med hälsa och rörelse. Alla elever har sedan tidigare bland annat undervisning utomhus minst en gång i veckan, rastaktiviteter och rörelsepauser under lektionerna. Och nu är skolan också certifierad av Generation Pep.