En god lærer får eleverne til at føle sig velkomne i skolen. Derfor giver det god mening at tale om 'pædagogisk værtskab', mener psykolog og konsulent Rasmus Alenkær. Og nej, det handler ikke om at gøre elever til 'kunder i butikken'. For eleverne er medværter.
Filosofin har en särställning när det handlar om att stärka elevernas skydd mot desinformation och att utveckla deras kritiska tänkande. Därför bör ämnet vara obligatoriskt för elever på de teoretiska programmen, skriver debattörer.
Regeringen vill ta bort grundskoleämnet elevens val från höstterminen nästa år, ett förslag som eleven Julia Rönnbäck tycker är "jättedåligt. Skolministern säger att elevens val i dag skiftar kraftigt i kvalitet och att de 177 undervisningstimmarna används bättre till att lära lågstadieelever läsa, skriva och räkna.
En huvudlös digitaliseringsstrategi och otaliga ”anpassningar” har gjort att alltför många svenska elever inte lär sig skriva, skriver SvD på ledarplats.
Läs Skolportens intervju med Tom Britton, professor i matematisk statistik. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Matematik på högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om nytta och fallgropar med statistik.
Att den undervisande läraren betygssätter sina egna elever och därmed sin egen arbetsinsats innebär risk för rättsosäkerhet och betygsinflation, skriver Per Andersson, fd. lärare, rektor och undervisningsråd.
Dagens skola är för inriktad på att barn ska kunna argumentera och resonera, och för lite på traditionella faktakunskaper. Det skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Textroboten ChatGPT har revolutionerat sättet att snabbt få fram texter. Samtidigt anklagas Skolverket för senfärdighet i att förhindra att det används för att fuska bland svenska skolelever – något som oroar lärarna.
I det här avsnittet av Pedagog Malmös podd Podagog Malmö träffar vi Lotta Mårtensson, Mohammed Esget och Lena Viberg Nielsen som arbetar med särskilda undervisningsgrupper. (webb-radio)
Hur kan vi skapa en undervisning i skolan som inkluderar och maximerar samtliga elevers lärande? I det här avsnittet av Podagog Malmö träffar vi Linn Hörnfalk , förstelärare på Mellanhedsskolan och vinnare av Malmö pedagogpris. (webb-radio)