Att läsa moderna språk är obligatoriskt i nästan alla europeiska länder utom i Sverige, visar en ny rapport. "Man kan fundera över varför Sverige tycker att språkundervisning är så mycket mindre viktigt än övriga Europa gör", säger Mia Smith, Språklärarnas riksförbund.
De som vill förbättra det offentliga samtalet borde kräva att grund- och gymnasieskola ger bättre allmänbildning och bättre läsförståelse. Det skriver Inger Enkvist på ledarplats.
Christoffer Lervad Bartholin är danskaläraren som undervisar på båda sidor om sundet, något han tror stärker undervisningen. Här reflekterar han kring skillnader och likheter länderna emellan och delar med sig av sina bästa tips för dig som vill få in mer danska i undervisningen.
Mobiltelefonerna är redan en del av skolans infrastrukter för lärande, vare sig vi har ett förbud eller inte. Det konstaterar forskaren Anita Grigic Magnusson vars avhandling om elevers användning av privata mobiltelefoner i klassrummet valts till favorit av Lärarpanelen.
Misslyckanden leder till utveckling, enligt SO-läraren Karin Boberg. Både stora och små. Ett av hennes egna exempel är ett filmprojekt som blev en riktig flopp men utvecklades till en succé: filmmemory.
Att genomföra muntliga presentationer kan skapa oro och till och med panikkänslor hos elever, vilket innebär en utmaning för lärare. Högstadieläraren Cecilia Peña, högstadieläraren arbetar ständigt med att förebygga talängslan, genom att gå väldigt försiktigt fram.
Textroboten hjälper elever att fuska med uppsatsinlämningar. AI-forskaren Olof Mogren berättar om vilka möjligheter den nya tekniken kan ge i undervisningen. "Man borde inte vara så rädd för det här. Det är ingen person som skriver texten. Det är en maskin".
Hur kan man som lärare använda facklitteratur i undervisningen? Askebyskolan är en av de skolor i staden som tagit chansen att boka ett författarbesök via Författarcentrum Östs projekt På riktigt – sakprosa i skolan. Ett 30-tal författare deltar i satsningen och kan bokas under hela 2023.
School districts are investing in technology to help accelerate learning and combat the effects of learning loss during the coronavirus pandemic. While experts say the efforts have been spotty, 66% of teachers in an EdWeek Research Center survey say technology has helped accelerate student learning.
I dag är många verbala och sociala aktiviteter i klassrummet norm. Det är nästan aldrig tyst i klassrummet, skriver Fredrik Sandström, svensklärare på Gäddgårdsskolan i Arboga.