Jason O’Rourke är prisbelönad rektor på Washingborough academy i England som brinner för maten – och då särskilt för hur man kan använda maten som ett pedagogiskt verktyg och låta det prägla undervisningen i olika ämnen. Vi fick en pratstund med honom. (webb-radio)
Matematikläraren Helén Svensson träffar ofta uppgivna elever som har känt sig misslyckade sedan skolstart. Hon har även arbetat som musiklärare, vilket hon har haft användning av i sin matematikundervisning – rent metodmässigt.
Frihedsforsøgskommunen Esbjerg har forkortet skoledagen og indført mange to-lærer-timer. Men nu skal der spares, og i modsætning til resten af landet er der i frihedskommunerne ikke krav om, at sparede timer skal bruges i skolen.
Udskolingselever ryger og drikker ikke så meget, som deres lærere og pædagoger mistænker dem for, og de er ikke nær så involveret i bander. Det viser en ny undersøgelse af skoler i udsatte boligområder i København.
Läs Skolportens intervju med Alexander Skytte, leg. lärare och författare. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om elever med autism och adhd i idrottsundervisningen.
If you’ve spent days creating a sticker chart or traffic-light display to reward pupils’ good behaviour, only to see it fail miserably, there are five questions you need to ask, says headteacher Adam Dean
Arbetsformerna påverkar, men det kan likväl bero på att en individorienterad undervisning med tillhörande arbetsformer är svår att hantera för elever från studieovana hem, skriver ämnesläraren Anton Sjöstedt.
På Ridgymnasiet i Varberg har artificiell intelligens, AI, blivit ett viktigt verktyg. Eleverna har bland annat skapat egna karaktärer som de pratar engelska med och när de läste om Kubakrisen fick de träffa en AI-version av Nikita Chrusjtjov. "Det var väldigt roligt att diskutera med någon som levt förr, man tar in bättre med AI",…
Som fotograf och journalist reste han över stora delar av världen och upptäckte hur missvisande mediernas rapportering kan vara. I dag är Magnus Rosshagen medielärare på Östra Reals gymnasium där hans egna erfarenheter från utvecklingsländer får stort utrymme i undervisningen.
I glesbygd existerar inte det fria skolvalet och friskolor – därför kan lärare arbeta mer ostört med en undervisning som gynnar elevers lärande och utveckling, skriver debattörerna.