Skolans uppgift är att lära ut fakta och färdigheter, som kritiskt tänkande. Inte att öppna för relativa sanningar. Det skriver Lotta Engzell-Larsson på ledarplats.
Det finns inga gråzoner kring Förintelsen. Punkt slut. Maria Wiman undrar hur ens Skolverket kunde publicera det omskrivna stödmaterialet från början, skriver Maria Wiman.
Nu drar Skolverket tillbaka det stödmaterial till lärare där Förintelsen kallades för kontroversiell fråga. "Detta var ett fiktivt case och var aldrig tänkt som en skoluppgift riktad till elever", säger Pernilla Sundström Fast, enhetschef på Skolverket.
Skolverket drar in ett stödmaterial till lärare om Förintelsen, efter skarp kritik. "Vi drar in materialet. Det är klart att det inte ska ligga ute och uppfattas som stötande, säger avdelningschef Anna Westerholm.
Elever ska leta fram bevis för att Förintelsen aldrig ägde rum – och sedan debattera för sin sak. Detta uppmuntrar Skolverket till i sina officiella riktlinjer till svenska lärare: "Det är en grotesk tanke att det här kan utspela sig i svenska klassrum, säger Svante Weyler, Svenska kommittén mot antisemitism.
Tre frågor till... Gustav Fridolin, tidigare MP-språkrör och utbildningsminister, numera folkhögskollärare och särskild utredare, som sett över hur statens roll bör se ut när det gäller läromedel i skolan.
Elever får undervisning om Förintelsen utan att förståelse ges om antisemitismens roll. Statsminister Stefan Löfven bör på nästa veckas konferens i Malmö ta initiativ för att tydliggöra detta samband, skriver Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet, m.fl.
"Vi ser på dette som et brudd på gratisprinsippet og støtter elevene dersom de ønsker å kreve pengekompensasjon for den 4G-en de bruker på skolen". Det sier Ashna Usman, fungerende leder for elevorganisasjonen i Viken.