Skolsegregation är inte ett problem. Vad som behöver åtgärdas är usel undervisning. Görs det försvinner segregationen gradvis av sig självt, skriver debattören Erik Lidström.
Även när det kommer till distansundervisning behövs en lärare som leder arbetet. Läraren är och förblir den centrala och mest behövliga aktören i all skolans undervisning”, skriver Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare.
Digitalisering är en prioriterad fråga och pedagogerna är väl utrustade. Däremot finns det mer att önska av den digitala infrastrukturen, visar en färsk enkät som Umeå universitet drog igång bara några dagar efter beslutet att stänga gymnasieskolorna.
Charlotta, jag tror att jag har gått vilse, skriver en elev i chatten efter en videolektion i svenska som andraspråk. Kan du hjälpa mig? Jag vet faktiskt inte, tänker jag. Jag känner mig också rätt vilsen om jag ska vara ärlig, skriver läraren Charlotta Hemlin i en krönika.
Vi lärare kommer att åstadkomma massor av nya kreativa undervisningssituationer, men alla måste vara medvetna om att det inte kommer att fungera till hundra procent, skriver Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet.
Även om eleverna får visa att de gjort uppgifter i slutet av lektionspasset, har inte läraren den nära kontakt som behövs. Dessutom saknar många lärare sina kollegor så mycket att de väljer att jobba i skolan hellre än hemma. Jag saknar allt, skriver rektor Maria Löfgren Nicolai.
Otillräcklighet, stress och en radikalt förändrad arbetsmiljö. Det är vardagen för landets gymnasielärare just nu. Vilken undervisningsnivå är rimlig, när arbetsbelastningen ökar och det är svårt att hålla kontakten med eleverna genom skärmen? Lars Arvidsson är gymnasielärare i Kalmar och Christian Eklöv Hagman är rektor vid Upplands-Bro gymnasium, och de förbereder sig båda för en…
Skolverket sätter ner foten i frågan om grundskolelärare som dubbelarbetar på grund av covid-19. "Egentligen är det väldigt enkelt – grundskolan förväntas inte ha distansundervisning", säger generaldirektören Peter Fredriksson.
Söderporten i Norrköping är en av elva skolor i fem östgötska kommuner som har eller haft ett samarbete med Skolverket. Skolorna som väljs ut kan ha svårt att själva förbättra kunskapsresultaten. "Vi kände oss inte utpekade utan såg det som en möjlighet att få stöd", säger Camilla Kratz som är en av tre rektorer på…
Skolexperten Per Kornhall skriver om hur coronapandemin slår mot skolan, lärande och framtida generationer – och hyllar alla som kämpar för att hålla undervisningen igång. ”Vi måste försäkra oss om att inte den generation som nu växer upp skadas permanent av pandemin”, skriver skolexperten Per Kornhall.
Strömbäcks folkhögskola utanför Umeå medverkar i projektet FAMN som bland annat syftar till att ta fram metoder för att nyanlända ska fullfölja sina studier på folkhögskolan. En lite annorlunda och nytänkande metod är att utbilda och så småningom anställa en skolhund.
Sverige har valt att i så stor utsträckning som möjligt fortsätta att bedriva omsorg och undervisning trots coronakrisen. Kommuner och enskilda huvudmän tar givetvis ansvar för att verksamheterna ska fungera så bra som möjligt i detta speciella läge. Därför vänder vi oss nu - Friskolornas riksförbund, SKR och Idéburna skolor - gemensamt till våra medlemmar…