Larm, uro og manglende tid til reel undervisning. Sådan er hverdagen desværre i mange folkeskoleklasser i dag. Vi kan og skal ikke skrue tiden tilbage, men i stedet fremkalde en moderne form for disciplin, skriver Berlingske på ledarplats.
Skolorna använder grupparbeten som undervisningsmetod men eleverna gillar dem inte. Det är anmärkningsvärt att de får lära sig så lite om hur man samspelar i grupp. De behöver kunskapen när de ska ut i arbetslivet, skriver författaren och föreläsaren Pia Moberg.
Som enskild lärare behöver du hitta ett sätt att förhålla dig till det korsdrag som flera olika aktörers viljor och intressen skapar i skolan, och som driver lärare mot att överge kunskapsförmedling som mål. Fråga dig själv vad ditt läraretos är, skriver Johan Wennström, fil dr i statsvetenskap som forskar på den svenska skolpolitiken.
Pulshöjande pass för att öka förmågan till inlärning på efterföljande lektion sprids snabbt i skolor i Sverige. Men det finns inget vetenskapligt stöd för att metoden fungerar. "Självklart mår barn bra av att röra på sig. Men att sedan lägga matematik ett visst antal minuter efter ett visst pulsvärde, då börjar det bli konstigt", säger…
Det krävs att radikala åtgärder vidtas för att anpassa skolan till elevernas olika behov och förutsättningar. Målen för grund- och gymnasieskola ska vara styrande, inte antalet år varje elev går i skolan. En genomgripande översyn av skolans organisation med denna inriktning behövs, utan att politiken blandar sig i hur det genomförs, skriver flera debattörer.
På nystartade Ekens skola i Hammarby sjöstad i Stockholm läser eleverna ämnen veckovis istället för uppdelat på korta lektionspass. "Det är enklare att planera och jag känner mig friare i min undervisning," säger språkläraren Helen Elofsson.
Efter att P4 Kronbergs reporter blev kvarhållen och stoppad från att göra intervjuer med missnöjda elever på Växjö Fria Fordonsgymnasium berättar nu Bengt Ekman, skolans ägare, varför han agerade som han gjorde.
En journalist på Sveriges Radio som skulle intervjua eleverna på en skola trängdes in i ett hörn och hölls kvar av en person i skolledningen. Personen tog reporterns papper – källskyddat material – och läste dem.
En reporter på P4 Kronoberg intervjuade elever om missförhållandena på en skola i länet. Då kom en person ur skolledningen dit och en hotfull situation uppstod.
Elever med problematiska beteenden har ofta någon form av olöst problem. Det menar den amerikanska psykologen Ross Greene. I hans metod CPS samarbetar skolpersonal och elever för att hitta och lösa problemen.