Förstelärare Andreas Andersson har rustat Axonaskolan med spadar, jord och grönsaksland. Han vurmar för odling som ett pedagogiskt verktyg för undervisning och ämnesintegration.
Som en del i att undervisningen i Göteborgs skolor ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genomförde grundskoleförvaltningen och utbildningsförvaltningen under våren 2024 ett gemensamt pilotprojekt inom ramen för den vetenskapliga arenan. Syftet var att undersöka hur konversations-AI kan stärka språkutbildning och lärande i moderna språk. (pdf)
Under året har högstadieelever och lärare testat ett AI-baserat lärverktyg för muntlig träning i franska, spanska och tyska. Resultatet: Eleverna blir engagerade och aktiva och får mer tid till individuell språkträning. Lärarna ser många vinster – men också utmaningar.
Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet kring missförhållanden. Det skriver ordföranden för Sveriges Lärare Lomma i ett öppet brev till förbundsstyrelsen.
Oscar Björk blir utsatt för personangrepp i sociala medier efter sitt debattinlägg. Jag förväntar mig mycket mer av lärare och etablerade och duktiga forskarkollegor, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Estetiska lärprocesser ger eleverna fler möjligheter att visa kunskaper samtidigt som lärarna får ett bättre underlag för bedömning. Det visar erfarenheterna från ett ULF-projekt i SO och NO på lågstadiet. "Det ger för lite att bedöma SO och NO om eleverna enbart får skriva", säger läraren Åsa Bolin.
I dagens skola tycks mycket av betoningen på faktakunskap vara på utdöende eftersom det anses vara viktigare att ha en åsikt och kunna försvara den genom att diskutera än att veta vad vissa (viktiga) ord betyder, skriver debattören.
Replikerna jag fått visar på ett starkt engagemang för ämnet. Vi behöver en bred forskningsbas som tar hänsyn till såväl de tekniska som de sociala och kulturella dimensionerna av undervisning. Det skriver skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker samt kognitionsvetenskap. För skolans, lärarnas och elevernas skull borde vi samarbeta och inte kasta halmgubbar omkring oss, skriver debattörerna.
Eleverna på det naturvetenskapliga programmet ska bli framtidens ingenjörer, läkare och fysiker. Vad händer med vår konkurrenskraft när de blir snuvade på sin utbildning? skriver Expressens ledarredaktion.
Fremtidens undervisning skal være engagerende og ikke kedelig. Fagplanerne skal være redskaber for lærerne i de enkelte fag og skrives ud fra fagets karakter. De tre forskere i ekspertgruppen forklarer om tankesættet bag de kommende planer.
Tidigare har det funnits en vanlig sjukhusskola på barnkliniken i Hudiksvalls sjukhus. Men nu vill man utöka genom att även införa skolverksamhet på Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP. "Det här är en jättepositiv grej", säger Sara Ternsjö, verksamhetschef på Centrala elevhälsan i Hudiksvall.