Att hålla tal eller föredrag kan kännas förfärligt. Men med ordentliga förberedelser går det ofta ändå vägen – och ännu lättare nästa gång. På S:t Eriks gymnasium på Kungsholmen får eleverna lära sig domptera sina hjärnor för att mota bort prestationsångesten.
Sörgårdsskolan i Vällingby utvecklar det kollegiala lärandet genom auskultationer där lärarna parvis observerar undervisningen i varandras klassrum. ”Detta är ett sätt att stärka våra resultat som ska vara både observerbara och mätbara”, säger försteläraren Malin Bergdahl.
En modell för utbildning där lärare leder och styr skapar en bättre skola och i förlängningen faktiskt också ett säkrare samhälle. Det skriver Robin Kirk Johansson, skolchef Internationella engelska skolan, och Linda Öholm, Head of public affairs, Internationella engelska skolan.
Det är provocerande läsning när lärares ledarskap i klassrummet framställs som diktatur. Svensk skola förtjänar en mer nyanserad debatt än så, skriver Hannes Snabb, riksordförande Liberala Studenter.
Den første undersøgelse i Børne- og Undervisningsministeriets Grundskolepanel giver tal for, hvordan skolerne organiserer arbejdet med inklusion og læreres og pædagogers oplevelse af samarbejdet om opgaven. Ministeren glæder sig over, at pædagogerne spiller en stadig større rolle.
Maria Wiman om kruxet att göra praktik av sin utbildning: Det är på tiden att lärarutbildningen anpassar sig till en nedskuren skolverklighet där arbetsuppgifterna svämmar över åt alla håll.
Elevgrupper där förkunskaperna spretar rejält och få elever som vill fördjupa sina språkkunskaper är två problem tysklärare på gymnasiet brottas med. Så här försöker Max Persson, gymnasielärare i tyska, tackla utmaningarna.
Författaren Johanna Thydell har börjat som lärare på Sörängens folkhögskola. Här undervisar hon om skrivande i bilderböcker. "Jag älskar den genren och trodde aldrig att en sådan här tjänst skulle finnas", säger hon.