Skolan hänger inte med i den digitala utvecklingen – eleverna är oförberedda på sin digitala nutid och framtid. Kodcentrum och Swedsoft kräver obligatorisk undervisning i AI och cybersäkerhet redan från grundskolan, skriver de i en debattartikel.
Finns det något enkelt knep för att snabbt komma igång med lektionen och samtidigt skapa en god stämning i klassen? John Steinberg lotsar lärare i behov av vägledning genom kobbar och skär och tipsar lärare som vill ge eleverna större ansvar.
På schemat står komposition, och musiklärarna Alexander Carlberg och Jens Borvall arbetar tillsammans i klassrummet.På Nynässkolan i Gävle ger tvålärarsystemet bättre arbetsmiljö och högre resultat.
För många elever i varje klass med behov av anpassningar och särskilt stöd – och för lite möjligheter att hjälpa dem. Det visar nya siffror från Sveriges Lärare, som nu ställer krav på ökade resurser och reglerade klasstorlekar.
En lärare ska berätta, visa, förklara, instruera, ställa frågor och låta eleverna uttrycka och ta del av varandras tankar och synpunkter, skriver Filippa Mannerheim. Detta är enkelt att hålla med om. Däremot ger Mannerheim och andra flitiga skoldebattörer en direkt missvisande bild av skolan genom att påstå att lärare inte undervisar på detta sätt, skriver…
Läs Skolportens intervju med Håkan Larsson, professor i idrott. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om integrering av teori och praktik i ämnet Idrott och hälsa.
Vilka elever ska läsa svenska som andraspråk? På Loviselundsskolan i Hässelby har man arbetat intensivt med materialet ”Bygga svenska” för att svaret på den frågan ska bli så rättvist som möjligt. Efter fyra år finns en tydlig struktur där alla lärare ingår.
Läraren Preeti Gahlawat tar med sig erfarenheter från olika delar av världen in i klassrummet och kopplar ständigt naturvetenskapen till elevernas vardag. För sitt arbete belönades hon nyligen med det ärofulla Ingvar Lindqvist-priset.
Av de som har rätt att läsa sitt modersmål i grundskolan deltar bara 57 procent i undervisningen. Skillnaderna från språk till språk är dock stora – så även i fråga om nationella minoritetsspråk.
17 skoler fik støtte fra Undervisningsministeriet til 16 ugers forsøg med co-teaching i matematik på mellemtrinnet, og 18 skoler har afprøvet holddeling i matematik. Resultaterne er ikke entydige.
Dödsstraff? Ja! Abort? Nej! Homosexualitet? Usch! Värderingar hos elever med invandrarbakgrund ligger ofta utanför åsiktskorridoren som skolan har i uppdrag att förmedla. Det skriver gymnasieläraren Therese Rosengren som är aktuell med romanen De otillräkneliga, som utspelar sig i skolmiljö. (webbradio)