Anniqa Sandell Ring, utvecklingsledare i Södertälje kommun samt författare och föreläsare, leder Skolportens digitala kurs Andraspråksutveckling i förskolan. Den här kursen stärker din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Med den här kursen får du stärkt kunskap om andraspråksutveckling i både teori och praktik.
Alla barn, även de som saknar tillstånd att vistas i Sverige, ska få plats i förskolan från ett års ålder. Det beslutar förskolenämnden i Stockholm på tisdagen. Moderaterna i Stockholm är starkt kritiska. "Man gör en egen tolkning och intar en extrem position", säger oppositionsborgarrådet Andréa Hedin (M).
Fra næste skoleår er det ikke længere tilladt at bruge børn som tolke, når skolen skal i kontakt med forældre. Det kan blive et betydeligt pres på økonomien på de enkelte skoler, mener lærer.
Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Genom studiehandledning hjälper modersmålsläraren och försteläraren Reeman Akily elever att hitta olika sätt att lära sig och förstå skolämnena. För henne är det viktigt att förtydliga sitt uppdrag och vilket stöd som ämnesläraren och eleven kan få.
En förskola i Göteborg har efter ett domstolsbeslut tvingats att lämna ut uppgifter om ett papperslöst barn. "Vår bedömning var att man inte skulle lämna ut uppgifterna", säger Johan Olofson, förvaltningsdirektör. Sveriges Skolledare lokalt anser samtidigt att liknande situationer riskerar att försätta rektorer i svåra dilemman.
Med 60 procent av eleverna med annat modersmål än svenska var utmaningen stor på Nybyggeskolan i Västerås. Men vid senaste nationella provet i läsförståelse godkändes nio av tio elever.
Det kan ta tid att lära sig svenska och grunden för inlärningen läggs tidigt i livet. Därför är det viktigt att barn som inte får med sig det svenska språket från hemmet möts av språkstärkande insatser både under och efter skoltid, skriver Johan Pehrson (L).
Räknar man bort elever med utrikes bakgrund presterar svenska elever bra. Men i dag utgör gruppen nästan en tredjedel. Går det dåligt för dem går det dåligt för Sverige, skriver Expressens ledarredaktion.