Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
När AI-assistenter tar plats i klassrummet krävs nya arbetssätt och kompetenser. För Jeanette Lundström, AI-strateg på Academedia, är det viktigt att skolkoncernen på ett likvärdigt sätt möter utvecklingen från grundskola till vuxenutbildning, genom bland annat AI-ambassadörer. I det arbetet är det avgörande att såväl elever som lärare är med på resan.
Hur kan vi i förskolan utvidga vårt lärrum och se bortom vardagens rutiner och ramar? För Västra Ramlösa förskolor i Helsingborg blev svaret att öppna dörren till Europa.
Att få ordning på elevhälsoarbetet på skolan kan vara en rejäl utmaning som skolledare."Men att skapa en hälsofrämjande lärmiljö bidrar till framgångsrik skolutveckling som gynnar såväl elever som anställda", säger ledarskapsutvecklaren Anders Lindmark.
The Alpha School in Austin, Texas is hoping to revolutionise education forever, swapping teachers for laptop lessons and AI, and motivating pupils with cold, hard cash. Is this the future of education? (webbradio)
Menar vi allvar med skolutvecklingen, måste vi slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet. För det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt, skriver läraren Erik Cardelus.
Läs Skolportens intervju med Charlotte Arkenback, lektor vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Försäljnings- och serviceprogrammet.
Nytt arbetsområde på Malmö delar för lärare och skolledare: I en skola där förutsättningarna ständigt förändras behöver man kunna tänka om, anpassa sig och leda andra genom komplexa utmaningar. (webb-tv)
Två år efter att arbetet med riktade insatser för flerspråkiga elever startade i Jönköpings kommun har förändringen satt tydliga spår. På Österängsskolan och Södergårdsskolan har utvecklingen vuxit fram inifrån – genom gemensamt lärande, förflyttat ledarskap och ett nytt sätt att organisera för undervisning. Här står språket, tilliten och delaktigheten i centrum.
Läs Skolportens intervju med Erik Winerö, gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i fokus.
Trots att systematisk skolutveckling har bedrivits sedan skollagens införande 2010, är resultaten ofta magra. Kanske är punktinsatser – snarare än ständiga processdiskussioner – en mer realistisk modell för lärares yrkesutveckling. Det skriver läraren Håkan Sjöberg, som också identifierar tre hinder för skolutveckling.