Robotar som arbetskollegor. Fler förskolor på landsbygden. Fokus på barnens psykiska hälsa. Framtidsstrategen Fredrik Torberger och nyblivna förskolläraren Moa Andersson funderar över förskolans utveckling de kommande 50 åren.
Skolans utvecklingsarbete ska vara ”datadrivet” – det är det nya buzz-ordet. Helst med hjälp av AI. Men vad betyder det och hur gör man i praktiken? Vi har intervjuat tre skolhuvudmän som gripit sig an analys- och utvecklingsarbetet med hjälp av AI på lite olika sätt. Samtalen visar att såväl syfte som metoder kan skilja…
Research highlights a significant gap in AI training for teachers, noting that schools of education are not adequately preparing educators to use AI, write Steven Weiner and Robin Lake, both with the Center on Reinventing Public Education, which conducted the study.
Teachers are adapting to the increasing presence of artificial intelligence in education, with some finding it challenging as students use AI to bypass traditional learning tasks. Steve Graham of Arizona State University notes that effective use of AI requires more knowledge, not less, and can enhance critical thinking if used properly.
Vad händer när förskolebarn får använda AI för att generera bilder? Det vet förskolläraren Atle Olin Lindskoug som redan för två år sedan utforskade AI tillsammans med sina dåvarande förskolebarn på Augustenborgs förskola. Under lärprocessen såg han hur barnen stärktes i sina estetiska förmågor men framför allt i sitt språk.
Skolledarkvarten fokuserar på vikten av evidensbaserad undervisning och kvalitetsutveckling i skolan. Gästen Mats Rosenkvist, från BRAVOLesson, diskuterar hur undervisning kan förbättras genom strukturerad observation och reflektion. (webb-tv)
Skolan har ett ansvar att hänga med i stora förändringar. Det är grundtanken när Västerportskolan i Ystad satsar på att skolledare, lärare och alla elever ska kunna utnyttja AI-tekniken på ett bra sätt.
Skolledares vardag ska förenklas och effektiviseras. Det är målet när Luleå kommun tillsammans med AI Sweden utvecklar en AI-assistent. Man vill också skapa en egen databas för att kunna hantera hela Luleå kommuns egna styrdokument, regler och rutiner.
Även om AI-utvecklingen går snabbt är det aldrig för sent att börja utforska den. Det är Micke Krings, projektledare på RISE, Research institute of Sweden, råd till svenska skolledare.
AI kan bidra i utbildningssystemet – men om inte skolledare får rätt stöd och förutsättningar riskerar vi att fastna i teknikens fällor, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
Vad krävs för att vända en skola från en negativ till en positiv utveckling? Rektor har en central roll för en skolas långsiktiga kvalitetsutveckling, inte minst i missgynnade områden. På seminariet presenteras rapporten ”Failure notice – en rektors vittnesmål från en utsatt skola” av Damian Brunker, fd. rektor för IES grundskola i Eskilstuna. (webb-tv)