Hur kan jag göra utvecklingssamtalen ännu bättre? Tänk mer på ditt kroppsspråk, är ett av tipsen från forskaren och tidigare läraren Britt-Marie Bader. "Lärare funderar mycket på vilka ord de väljer i samtalen, men sällan på sitt kroppsspråk".
Kommentarerna till Skolverkets allmänna råd om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen behandlar utvecklingssamtalet samt omdömen och framåtsyftande planering i den skriftliga individuella utvecklingsplanen. (pdf)
Länge var det en välkänd hemlighet att de allra flesta förskollärare satt hemma för att få det att gå ihop. ”Räcker verkligen inte arbetstiden till alla era arbetsuppgifter?” stack chefen in näsan och frågade, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Den här publikationen är reviderad och gäller från den 1 augusti 2022. Revideringen innebär bland annat att vi har uppdaterat hänvisningarna i kommentarerna utifrån författningsändringar på området samt ersatt begreppet kunskapskrav med begreppen betygskriterier och kriterier för bedömning av kunskaper.
Kraven på lärarna måste minska under pandemin. Därför har Lärarförbundet skickat en skrivelse till regeringen med krav på åtgärder för att minska den oerhörda arbetsbelastning som i dag är lärares vardag. Bland annat bör det blir möjligt att avstå från att sätta betyg i årskurs 6 till 8 och kravet på att genomföra utvecklingssamtal bör…
En av pandemins dyrköpta fördelar är möjligheten att förbättra eller skrota fenomen som liksom bara rullade på f. c. – före covid-19. Utvecklingssamtalen i skolan, till exempel, skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Ta bort utvecklingssamtalen, skriv om skollagen och stärk lärarprofessionen, skriver Simon Sandström, legitimerad lärare i svenska, matematik och idrott och hälsa.
På Gustavsbergs gymnasium håller de fyra heltidsanställda mentorerna i alla utvecklingssamtal. På så sätt får lärarna mer tid över för andra uppgifter och mentorerna är som spindlar i nätet med ständig kontakt med eleverna.
Slopa kravet på två utvecklingssamtal årligen, kräver Lärarförbundets utredare Lisa Heino. Forskare har olika syn på förslaget. Samtalen kan vara ett stöd, men det finns även forskning som visar motsatsen.
Flera elever upplever utvecklingssamtalen i sin nuvarande form som meningslösa, och hellre vill bli informerade om hur de ligger till i de olika kurserna och vad de konkret kan göra för att höja sina betyg, skriver Svante Holmberg, förstelärare religion- och samhällskunskap.