Skolverket meddelar idag att ett bidrag på 14 miljoner kronor kommer att betalas ut för att kunna stärka över 1700 lärares specialpedagogiska kompetenser.
Regeringen borde satsa på att se till att fler omskolar sig, och att fler vidareutbildar sig. Det hoppas vi ska finnas med i höstens budget, skriver Eva Nordmark, ordförande TCO.
Med start på onsdag samlas närmare 250 politiker och anställda inom skola från norra Sverige i Skellefteå för att under två dagar lära sig mer om och diskutera utveckling och digitalisering inom skolan. Konferensen är en årligen återkommande konferens som vartannat år genomförs i Norrbotten och vartannat år i Västerbotten.
Hur publicerar man filmer på internet och vad är egentligen en tagg? På onsdagseftermiddagen var det lärarnas tur att inta skolbänken på Hallenborgskolan i Skurup och lära sig allt om konsten att blogga.
Fler karriärvägar och bättre möjligheter för lärare och skolledare att fortbilda sig under hela yrkeslivet. Det är några av Skolkommissionens förslag som presenterades i ett delbetänkande i maj.
Lärare som fortbildar sig för att bli behöriga i svenska som andraspråk eller svenska för invandrare kan få lön under studietiden. Staten kan under vissa förutsättningar betala upp till 70 procent av huvudmannens kostnad för detta, har regeringen beslutat.
I skolkommissionen har Matz Nilsson drivit frågan om ett nationellt centrum för professionsutveckling för lärare och skolledare. Nu har han och förbundet fått stöd från Moderaterna, som liksom förbundet vill driva frågan.
Behovet av lärare i svenska språket är stort, inte minst med tanke på den höga invandringen till Sverige under det senaste året. Nu går Vimmerby, Västerviks och Oskarshamns kommuner samman för att fortbilda lärare inom Svenska som andraspråk – och för att på så vis täcka upp för behovet.
En kompetensförsäkring krävs för att vuxna ska kunna vidareutbilda sig, konstaterar analysgruppen Arbetet i framtiden. "Här bör staten gå in som delfinansiär", säger Annelie Nordström, ordförande i Kommunal.
Om staten ansvarar för fortbildningen av lärare skulle likvärdigheten i skolan öka. Det finns ingen anledning till att fortsätta göra skillnad på huvudmannaskapet för lärarnas grundutbildning respektive fortbildning, skriver Johan Ceder, ordf Föreningen lärare i samhällskunskap, m.fl.
Regeringen avser att genomföra en tidsbegränsad satsning på en ny särskild kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer med examen på forskarnivå.