Det är inte så underligt att intresset för gymnasiets yrkesprogram minskar. Kunskapsinnehållet har urholkats och utbildningarna har blivit en återvändsgränd. Det är dags att ge yrkesprogrammen en starkare ställning, skriver Stefan Lindborg, förbundsordförande för Ung Vänster.
Att eleverna sviker gymnasiets vård- och omsorgsprogram borde inte vara någon nyhet för utbildningsminister Jan Björklund. Det anser Kommunals ordförande Annelie Nordström.
I dag väljer var femte elev det samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet. Programmet som med sin bredd ska hålla dörrar öppna för vidare studier. Men nästan hälften av eleverna läser inte vidare, för i Jan Björklunds skola stängs de öppna dörrarna, skriver Daniel Swedin, på ledarplats.
Genom slarvigt genomförda skolreformer riskerar vi försämra – snarare än förbättra – relationen och kopplingen mellan arbetsliv och skola, skriver Per Olsson (MP), ledamot utbildningsnämnden Stockholms stad.
Skolverket får i uppdrag att utreda hur gymnasiets vård- och omsorgsprogram ska kunna bli mer attraktivt. Det meddelade Jan Björklund på en presskonferens i dag.
När nu skolorna startar igen konstateras än en gång att gymnasieskolans yrkesprogram tappar elever. Tappet har skett efter förra årets gymnasiereform då bland annat de yrkesinriktade utbildningarna gjordes om så att de inte automatiskt ger behörighet till högskolan, skriver Dag Gustavsson på ledarplats.
Att färre söker till yrkesprogrammen förklarar Jan Björklund med att eleverna i stället väljer nya mer lockande utbildningar. – Huvudförklaringen är attraktionskraften i nya Teknikprogrammet och Ekonomiprogrammet, säger Björklund.
Gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram befinner sig i kris. Det säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) som nu tillsätter en utredning för att se över hur utbildningen kan förbättras.