Ingen skolhuvudman i världen kan framställa ett yrke inom fordonsteknik så attraktivt som fordonsbranschen själv kan, skriver 22 politiker från Liberalerna.
Det är tydligt att det krävs en omprioritering av resurser mellan högre utbildning och yrkesutbildning. Arbetsmarknaden skriker efter yrkesutbildad arbetskraft, men är det någon som lyssnar? Det frågar sig Victoria Tiblom (SD).
För få ungdomar väljer att söka sig till praktiska yrkesutbildningar på gymnasiet och listan på yrkesgrupper som det råder brist på är lång. Fyra av tio företag får ställa in planerade expansioner eller tacka nej till uppdrag på grund av brist på folk, enligt Svenskt Näringsliv. Hör rektor Claes Calmram på Praktiska Gymnasiet i Malmö.
Nu har bestämmelser i skollagen trätt i kraft om att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin, LO.
Medierna ger inte en rättvis bild av studerande på yrkesutbildningar, visar en undersökning. Nu efterlyses mer information om yrkesutbildningar och vilka karriärmöjligheter som finns efter examen.
Regeringen vil afsætte 300 millioner kroner til et løft af erhvervsskolerne næste år. Et beløb, der gradvist stiger til 900 millioner kroner årligt frem mod 2030.
Arbetsmarknadens parter behöver blicka mot Norge och Danmark och lära oss hur fack och arbetsgivare tillsammans kan utveckla modeller för framtidens yrkesutbildningar. Det skriver Torbjörn Hållö på ledarplats.
Listan på bristyrken kan göras hur lång som helst och saken blir inte enklare när nio av tio arbetsgivare har det svårt att rekrytera yrkeslärare. När läget är akut krävs drastiska åtgärder, skriver Academedias vd Marcus Strömberg.
Arbetsförmedlingen måste nu storsatsa på att stärka kopplingen mellan skola, utbildningsväsende och näringsliv, skriver bland andra Ulf Bokelund Svensson, vd och skatteexpert .
En överteoretisering av högre utbildning har gjort att livslångt lärande och praktiskt yrkeskunnande har missgynnats. Praktiska kunskaper behöver värderas högre, skriver Erik Hedlund, fil dr i pedagogik.