Academedia har länge pekat på att yrkesutbildningarna är viktiga för att minska den kompetensbrist som finns i många branscher – och vi satsar på dem, skriver Jens Eriksson och Susanne Christensson, Academedia, i en replik.
Yrkesläraren Marie Törnqvist tycker att digitala verktyg passar bra även för yrkesutbildningar och har bland annat låtit landslagstränare bedöma elevernas ridlektioner på film. Nyligen blev hon nominerad till Guldäpplet.
Rapporten fokuserar på hur marknadsstyrningen och de fristående skolornas vinstmaximeringsprincip påverkar efterfrågan på och investeringar i gymnasieskolans yrkesprogram. (pdf)
En ny rapport av Arena Idé visar att bara sju procent av dem som antogs till det traditionella industriprogrammet antogs till en friskola. Industriprogrammet går inte att driva med tillräcklig vinst för att vara attraktivt för friskolor med avkastningskrav, skriver Lisa Pelling, Arena Idé, m.fl.
Snart är det dags för länets niondeklassare att göra sitt gymnasieval. Ett val som förtjänar djupare fundering och research på vilka utbildningar som ger bäst jobbchanser. Den som väljer att läsa ett yrkesprogram kommer att ha väldigt goda förutsättningar att ta sig in på arbetsmarknaden, skriver debattörerna.
Söktrycket har minskat till industritekniska programmet. Branschorganisationen Teknikföretagen satsar på att locka fler till programmet och att stärka självförtroendet hos elever som redan valt det. Ett begrepp som lyfts fram är ”teknisk smartness”.
Trots pandemin visar nya sysselsättningssiffror att fler än väntat får jobb efter yrkesexamen. Nästan 9 av 10 studenter har jobb inom ett år efter examen.
Som en del av sista året på vård- och omsorgsprogrammet håller elever på Torekällgymnasiet i ett hälsoprojekt för seniorer. Eleverna utformar träningsprogram för de äldre och målet för deltagarna är att de ska bättra på sin hälsa.
Andelen elever som tar examen ökar på de flesta yrkesprogrammen. Färre programbyten och högre meritvärden från grundskolan är två förklaringar menar Skolverket. Vi publicerar resultaten för alla yrkesprogram.
Trots svårigheterna att genomföra LIA är Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson nöjd med hur utbildningsanordnarna hanterat sitt uppdrag under pandemin.
Görs kurserna obligatoriska höjs statusen på yrkesförberedande program. Många elever vill ha möjligheten till fortsatta studier och väljer därför bort yrkesprogrammen, skriver läraren Anders Andersson.