Om SkolportenGruppen

Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan. Företaget grundades år 2000 av Per Reinolf, som är majoritetsägare tillika VD.

Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande

Skolportens affärsidé är att stärka skolans lärare och ledare i deras profession och uppdrag genom att tillhandahålla arenor där kunskap och erfarenhet möts.

Skolportens mål är att underlätta din vardag och svara mot de önskemål och behov som du har i din profession oavsett om du är pedagog, rektor eller skolchef. Genom att använda Skolportens olika kanaler försäkrar du dig om att du får tillgång till dagsfärska skolnyheter, viktig kompetensutveckling och aktuella forskningsresultat.

Våra verksamhetsområden

Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar vetenskapliga artiklar och tidsskrifter, och intervjuar alla forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa mer om Skolportens forskningsbevakning här.

Forskningsmagasin 
Ett magasin som lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete.

Konferenser
Vi arrangerar konferenser med ett starkt forskningsfokus.

Karriär
En mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig.

SkolportenGruppen består av moderbolag och två dotterbolag.

Ägarstruktur

Skolporten är ett aktiebolag med följande ägare:

Per Reinolf m familj genom Eol AB 99 %

Kent Edqvist 1 %

Övriga bolag i Skolportenkoncernen

Ifous Bildades 2011 och är ett oberoende forskningsinstitut vars syfte är att bevaka, stödja och påverka forskning och utveckling. Utöver att sprida utbildningsvetenskaplig forskning på olika sätt, initierar Ifous också behovsbaserade forskningsprojekt. Genom dessa projekt sammanförs skolhuvudmän med relevanta lärosäten runt om i Sverige, och kan på så sätt få kan få sin praktik beforskad utifrån sin egen, unika problemställning.

Arete Akademi Bildades i samarbete med Kunskapsskolan, Nacka kommun och Utbildningsförvaltningen Stockholms stad för att lyfta fram de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som karakteriserar särskilt yrkesskickliga lärare. Målet var att skapa ett meriteringssystem där dessa lärare skulle kunna få ett från arbetsgivare fristående bevis för sin yrkesskicklighet. Sedan starten 2012 har 1300 lärare från över 30 skolhuvudmän meriterats i två program: Meriteringsprogrammet Arete och Förstelärarmeritering Arete. Våren 2017 breddades verksamheten till att erbjuda flera utvecklingsprogram och tjänster. Samtidigt bytte företaget namn från Arete Meritering till Arete Akademi.

SkolportenGruppens historia

2000 Skolporten AB grundas av Per Reinolf. Fokus på omvärldsbevakning och sammanfattande nyhetsbrev.
2001 De första platsannonserna presenteras på Skolporten.com.
2003 Inkluderar forskning i omvärldsbevakningen.
2006 Utökar forskningsområdet till att inkludera forskarintervjuer och seminarier. Inleder samarbete med Myndigheten för skolutveckling. Den första årsboken produceras.
2007 Arrangerar den första forskarkonferensen.
2008 Skolporten tilldelas Nationalencyklopedins  kunskapspris i kategorien näringsliv. Vi ger ut första numret av forskningsmagasinet Skolporten.
2010 Therese Mabon blir ny vd.
2011 Skolmarknaden Sverige AB och Ifous bildades.
2012 Webb och nyhetsbrev får ny design. Nyanställningar inom flera av företagsgruppens verksamhetsområden.
2012 Arete Meritering startas.
2013 Per Reinolf blir vd.
2017 Arete Meritering breddar verksamheten och byter namn till Arete Akademi.

Ägarstruktur och styrelse

Skolporten är ett aktiebolag med följande ägare:
Per Reinolf m familj genom Eol AB 99 %
Kent Edqvist 1 %

Per Reinolf, styrelseordförande
Mats Melander, styrelseledamot
Cia Öberg, styrelseledamot

Sidan publicerades 2012-02-20 22:19 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2017-10-19 12:34 av Hedda Lovén


Konferenser
In memoriam
Skolportens grundare och vd har gått bort

Skolportens grundare och vd har gått bort

Per Reinolf, grundare och vd för Skolporten, har gått bort efter en kortare tids sjukdom. ”Det är med stor sorg som vi idag har mottagit beskedet att Per har gått bort. Att driva Skolporten var en viktig del av hans liv och han var en mycket omtyckt chef”, säger vice vd Birgitta Hartzell.

Läs mer
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Missade du?
Tema: Arbetsmiljö

Tema: Arbetsmiljö

Missade du vårt temabrev om arbetsmiljö? Här kan du läsa ikapp!

Till temabrevet
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Ny fokussida
Lön & Karriär
  Illustration av Malin Koort

Lön & Karriär

Ta del av det senaste inom lönestatistik, arbetsmiljö, organisation och arbetslag, karriärtjänster och mycket mer.

Till Lön & Karriär
Mest läst senaste veckan

Rektorerna: Större effekt med ordningsregler

Ordningsregler har större betydelse för elevers trygghet och studiero i skolan än vad disciplinära åtgärder har. Det anser rektorerna i en ny kartläggning som Skolverket har gjort.

Ordningsregler och disciplinära åtgärder

Denna rapport redovisar resultaten från Skolverkets kartläggning av hur skolor använder ordningsregler och disciplinära åtgärder. Med resultaten som grund lämnar vi även förslag till åtgärder som kan främja trygghet och studiero. (pdf)

De går mot strömmen för en bättre arbetsmiljö

Det finns kommuner som går mot strömmen, där lärarna tycker att arbetsbördan är rimlig och där god arbetsmiljö står i centrum. Vilhelmina är en av dem.

”Fel råd ges i ny rapport om barn med adhd”

En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten sprider en felaktig bild av adhd. Att lägga så stor vikt vid minskning av störande beteenden och så lite fokus på hur skolan kan stötta dessa barn ligger inte alls i linje med aktuell forskning, skriver 40 forskare, psykologer, pedagoger med flera som alla arbetar med individer med adhd.

Efter Skolinspektionens granskning: ”Lärare mår dåligt”

Under hösten granskar Skolinspektionen betygssättningen på ett antal utvalda skolor.  Nu reagerar facket kraftigt på genomförandet och ser granskningen som ett arbetsmiljöproblem för lärare.

Fortbildning

Lärare i svenska som andraspråk har ett brett undervisningsområde. Utöver läroplanens innehåll ska läraren även kunna sätta sig in i de flerspråkiga elevernas olika förmågor till inlärning av svenska språket. Under två dagar behandlar konferensen den senaste forskningen i undervisningsämnet men även praktiska exempel presenteras.

Läs mer och boka plats