Dela:

Projekt över landsgränser flyttar elevers inre gränser

Sponsrat innehåll

Att hitta sätt att minska koloxidutsläppen var bara ett av syftena med Nacka Gymnasiums utbyte med skolor i Danmark, på Island och i Estland. Elevernas samarbete med ungdomar från andra länder gjorde också att de växte som individer.

Eleverna och lärarna ville hitta nya sätt att minimera koloxidutsläppen i skolorna och deras närområde. Men syftet var större än så. Det handlade också om att förbättra språkkunskaper och få ett kulturellt utbyte.

– Förutom att delta i undervisningen hos värdskolorna, besöka lokala kraftanläggningar, studera gröna stadsdelar och genomföra gemensamma experiment fick eleverna också vara en del av vardagen i ett grannland. De bodde hos värdfamiljer, fick nya vänner och därmed större förståelse för omvärlden. Man kan säga att syftet ytterst var att få bättre framtida samhällsmedborgare, berättar Silvije Cvijetic, lärare och koordinator för projektet.

Samarbetet gav nya erfarenheter och ökat självförtroende

Varje utbyte har utvecklat olika kompetenser hos eleverna, till exempel problemlösning, ökade färdigheter inom IT, matematik, ledarskap och kreativitet. En av de viktigaste aspekterna med utbytena var att försöka utmana elevernas personliga gränser.

– När de under kort tid måste samarbeta och samverka med ungdomar från andra kulturer växer de som människor. Det ger nya erfarenheter och insikter som man inte kan lära sig av en skolbok, fortsätter Silvije Cvijetic.

Det ger nya erfarenheter och insikter som man inte kan lära sig av en skolbok.

Silvije Cvijetic, lärare och koordinator för projektet

I första hand är ett utbyte över landsgränserna till för att elever ska utvecklas i så hög utsträckning som möjligt. Den viktigaste kunskapen har inte med det teoretiska att göra. Genom att få nya erfarenheter ökade självförtroendet hos ungdomarna som växte som individer.

– Dessutom ledde projektet till ett fördjupat samarbete mellan olika lärare. Vi har kunnat vidareutveckla och anpassa de pedagogiska metoderna, särskilt inom vetenskaplig undersökningsmetodik. Vi har också delat med oss av olika laborativa arbetssätt, inte minst i de naturvetenskapliga ämnena, säger Silvije Cvijetic.

Han rekommenderar alla som funderar på ett sådant här projekt att inte låta det stanna vid tanken utan att också göra verklighet av det.

– Börja med att försöka hitta samarbetspartners i andra länder, utse en koordinator i varje land och se till att integrera projektet i undervisningen i flera ämnen. Då är ni fler som hjälps åt.


FAKTA

Om projektet
Fyra skolor genomförde ett utbytesprojekt för totalt 108 studenter och 12 lärare på naturvetenskapliga programmet. Förutom Nacka gymnasium deltog skolor från Danmark, Estland och Island. Projektet som startade 2015 pågick under ett år och finansierades av Nordplus junior med 54 060 euro.

Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
För-, grund- och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.

Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.


Sponsrat innehåll

Sidan publicerades 2019-11-04 14:42 av Ebba Reinolf


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolportens digitala kurser
Hur kan man använda Cirkelmodellen?
  Pär Sahlin

Hur kan man använda Cirkelmodellen?

Pär Sahlin, lärare och läromedelsförfattare, håller i Skolportens digitala kurs Cirkelmodellen - introduktion. Han går igenom grunderna för arbetssättet och visar bland annat hur han använder Cirkelmodellen i sin egen undervisning.

Skolporten
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Hur ökar man motivationen att läsa matematik på yrkesprogram?
  Karolina Muhrman

Hur ökar man motivationen att läsa matematik på yrkesprogram?

Hallå där Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, som ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Hon blir rektor för ny gymnasieskola i Enskede

Helena Timdahl-Franke heter rektorn för den blivande kommunala gymnasieskolan i Enskede. Vad skolan som hon ska vara rektor på ska heta är dock inte klart ännu.

Stefan Eriksson ny rektor på Slättgårdsskolan i Bredäng

Stefan Eriksson blir ny rektor på Slättgårdsskolan i Bredäng. Han kommer närmast från Thea privata grundskolor i Stockholm där han varit rektor de senaste sju åren.

Omstridd rektor söker ny utmaning

Efter fem år av storstädning på Älvsåkersskolan är det dags för en ny utmaning. För det är så rektor Håkan Cronelid ser sitt uppdrag. ”Jag är ingen som gillar att förvalta. Därför har jag tackat ja till jobbet som rektor i Horred”, säger han.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Utmärkelser

Prisad lärare gör biologin levande

Biologiläraren Henrik Toresson har prisats av Vetenskapsakademien. Dels för sitt underhållande arbete med minnestekniker. Men också för sitt effektiva sätt att ställa om till distansundervisning.

Sex pedagoger prisade av kommunen

Några av pedagogernas viktigaste egenskaper är att få individerna att känna trygghet, nyfikenhet för lärande och att få de att växa och nå sina mål. De har de sex pedagogerna som nu är korade till Årets pedagog i Sigtuna lyckats med.

Sju skolhuvudmän kandidater till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021

Skolornas förmåga att använda digitala verktyg och samarbetsformer har testats i skarpt läge i samband med pandemin det senaste läsåret. Skolhuvudmän som länge och med förutseende arbetat med digitaliseringen kunde då växla upp sitt arbete, andra tog stora språng. Några av dessa huvudmän återfinns bland årets kandidater till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.

Läs fler
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer