Projekt över landsgränser flyttar elevers inre gränser

Sponsrat innehåll

Att hitta sätt att minska koloxidutsläppen var bara ett av syftena med Nacka Gymnasiums utbyte med skolor i Danmark, på Island och i Estland. Elevernas samarbete med ungdomar från andra länder gjorde också att de växte som individer.

Eleverna och lärarna ville hitta nya sätt att minimera koloxidutsläppen i skolorna och deras närområde. Men syftet var större än så. Det handlade också om att förbättra språkkunskaper och få ett kulturellt utbyte.

– Förutom att delta i undervisningen hos värdskolorna, besöka lokala kraftanläggningar, studera gröna stadsdelar och genomföra gemensamma experiment fick eleverna också vara en del av vardagen i ett grannland. De bodde hos värdfamiljer, fick nya vänner och därmed större förståelse för omvärlden. Man kan säga att syftet ytterst var att få bättre framtida samhällsmedborgare, berättar Silvije Cvijetic, lärare och koordinator för projektet.

Samarbetet gav nya erfarenheter och ökat självförtroende

Varje utbyte har utvecklat olika kompetenser hos eleverna, till exempel problemlösning, ökade färdigheter inom IT, matematik, ledarskap och kreativitet. En av de viktigaste aspekterna med utbytena var att försöka utmana elevernas personliga gränser.

– När de under kort tid måste samarbeta och samverka med ungdomar från andra kulturer växer de som människor. Det ger nya erfarenheter och insikter som man inte kan lära sig av en skolbok, fortsätter Silvije Cvijetic.

Det ger nya erfarenheter och insikter som man inte kan lära sig av en skolbok.

Silvije Cvijetic, lärare och koordinator för projektet

I första hand är ett utbyte över landsgränserna till för att elever ska utvecklas i så hög utsträckning som möjligt. Den viktigaste kunskapen har inte med det teoretiska att göra. Genom att få nya erfarenheter ökade självförtroendet hos ungdomarna som växte som individer.

– Dessutom ledde projektet till ett fördjupat samarbete mellan olika lärare. Vi har kunnat vidareutveckla och anpassa de pedagogiska metoderna, särskilt inom vetenskaplig undersökningsmetodik. Vi har också delat med oss av olika laborativa arbetssätt, inte minst i de naturvetenskapliga ämnena, säger Silvije Cvijetic.

Han rekommenderar alla som funderar på ett sådant här projekt att inte låta det stanna vid tanken utan att också göra verklighet av det.

– Börja med att försöka hitta samarbetspartners i andra länder, utse en koordinator i varje land och se till att integrera projektet i undervisningen i flera ämnen. Då är ni fler som hjälps åt.


FAKTA

Om projektet
Fyra skolor genomförde ett utbytesprojekt för totalt 108 studenter och 12 lärare på naturvetenskapliga programmet. Förutom Nacka gymnasium deltog skolor från Danmark, Estland och Island. Projektet som startade 2015 pågick under ett år och finansierades av Nordplus junior med 54 060 euro.

Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
För-, grund- och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.

Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.


Sponsrat innehåll

Sidan publicerades 2019-11-04 14:42 av Ebba Reinolf


Konferenser
Nyhetskategorier
Fortbildning
Svenska som andraspråk

Svenska som andraspråk

Välkommen till två dagar med den senaste forskningen och praktiska exempel för lärare i svenska som andraspråk. 2-3 april 2020 i Malmö.

Läs mer om konferensen
Mest läst senaste veckan

Glädjebetyg när rektor byts ofta: ”Drabbar outbildade”

Särskilt stöd. Sambedömning. Stöd till nya lärare. På alla dessa områden riskerar arbetet att stanna upp i skolor som byter rektor ofta. Det visar Skolinspektionens nya granskning.

Domen: Diskriminering när elev med dyslexi inte fick använda hjälpmedel vid nationella prov

En unik dom har avkunnats vid Örebro tingsrätt. Domen slår fast att en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska har diskriminerats. Nu ska Örebro kommun betala 10 000 kronor i skadestånd.

Så ska lärare bli bättre på att undervisa på Komvux

Trots att komvux har fler elever än hela gymnasieskolan så får inte lärare den utbildning som de behöver för att klara utmaningen att undervisa vuxna elever. Bristerna gör att regeringen har gett Universitetskanslersämbetet uppdraget att utreda hur lärarutbildningarna ska bli bättre.

SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Fritidshemmet. Fritidshemmets uppdrag är att skapa en meningsfull fritid för eleverna där deras intressen och kompetenser tas till vara, menar forskarna i nya numret av Skolportens magasin. INTERVJU: Det är dags för en jämlik skola – möt Dennis Beach, professor vid Högskolan i Borås.

Läs mer!
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Skolportens expertpanel

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

Läs fler experttexter
Läsarundersökning
Vi vill veta vad du tänker!

Vi vill veta vad du tänker!

Hjälp oss att bli bättre genom att svara på Skolportens läsarundersökning. Det tar bara 5 minuter.

Gå till undersökningen
Utmärkelser

Tomas Rylander får pedagogiska ledarskapspriset

Ett unikum som rektor och en mycket engagerad ledare som alltid tar sig tid för elever och personal. Så lyder delar av nomineringarna som ledde till att Tomas Rylander fick 2019 års pedagogiska ledarskapspris.

Lokala vuxenutbildningens projekt vann pris – nu sprids satsningen i Europa

Vux Huddinge är bäst i Europa på integration. Vuxenutbildningens satsning för att få kvinnor med kort skolbakgrund in i yrkeslivet har lett till ett europeiskt pris för de goda resultaten på hemmaplan.  Nu sprids integrationsprojektet till flera andra länder.

Skolklass från Älmhult medverkar när Barnkonventionen 30 firas på ABBA The Museum

Gemöskolans åk 5-klass från småländska Älmhult har i en nationell skolutmaning blivit utvald att framföra sin version av ABBA:s ”I Have A Dream” på “Barnkonventionen 30 år”, ett event som arrangeras av UNICEF Sverige och ABBA The Museum i Stockholm den 20 november.

Årets Pontonjärprisvinnare

Årets mottagare av Pontonjärpriset är Sverker Arnesson på Åkrahällskolan i Nybro samt Nibe Industrier AB, med huvudkontor i Markaryd. Priserna delades ut under en ceremoni i Kalmar den 18 november 2019.

Internetforskaren Elza Dunkels prisad för god ton på nätet

Elza Dunkels, internetforskare och docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet har utsetts till årets Nätängel.

Läs fler
Namn och Nytt

Tomas Rylander får pedagogiska ledarskapspriset

Ett unikum som rektor och en mycket engagerad ledare som alltid tar sig tid för elever och personal. Så lyder delar av nomineringarna som ledde till att Tomas Rylander fick 2019 års pedagogiska ledarskapspris.

Barn- och utbildningschef slutar

Barn- och utbildningschefen i Tibro kommun, Per Hallén, har sagt upp sig. Eva Gustavsson, rektor för Kompetenscentrum, är tillsatt som tillförordnad barn- och utbildningschef.

Han blir nu utbildningschef i Borgholms kommun

Roland Hybelius tillträder som utbildningschef den 1 mars och avslutar då sin tjänst som områdeschef på utbildningsförvaltningen i Växjö.

Isak Skogstad blir ny skolpolitisk expert för Liberalerna

Läraren och skoldebattören Isak Skogstad går in i Liberalerna och blir ny skolpolitisk expert för partiet. Det erfar Expressen. Tanken är att han ska utveckla partiets skolpolitik och återta Liberalernas position som ledande inom området.

Jenny Nordström ny förvaltningsdirektör för Barn- och utbildningskontoret

Jenny Nordström har anställts som förvaltningsdirektör för Barn- och utbildningskontoret i Norrtälje kommun och är nu ansvarig för kommunens utbildningsverksamhet inom förskola, grundskola, gymnasieskola, särskola samt vuxenutbildning.