Dela:

Ryberg vill bjuda in världen till klassrummet med digital undervisning

Sponsrat innehåll

Julia Ryberg är engelskredaktör på Bonnier Education.

I mars i år beslutade regeringen att förstärka skolans styrdokument, i syfte att bland annat ge lärare förutsättningar för att stärka elevernas digitala kompetens. Eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt genom att använda digital teknik, samt arbeta med digitala texter, medier och verktyg.

Vi satte oss ner över en kopp med Julia Ryberg, engelskredaktör för högstadiet på Bonnier Education och före detta lärare, för att ta reda på hur digitala läromedel kan stötta lärare i deras arbete.

Ryberg var missnöjd med utbudet av läromedel på skolan som hon arbetade på och letade ofta på nätet efter relevant undervisningsmaterial. ”Skolans läromedel i moderna språk var föråldrade och tog inte hänsyn till Lgr 11”, berättar hon. ”Målsättningen för mig var att hitta autentiska texter och ljudfiler som skulle motivera eleverna att lära sig språket.”

Tidskrävande uppgift

Sökandet kunde ta många timmar. Ryberg tyckte att det var svårt att hitta material som höll rätt nivå rent språkligt, och som samtidigt var intressant för eleverna att jobba med innehållsmässigt. Hon använde sig mycket av lekar och digitala quiz för att hjälpa eleverna att bygga upp ordförrådet – något som var mycket populärt.

Enkelt att bedöma syfte och relevans

Nu arbetar Ryberg heltid med att utveckla digitala läromedel, något som hon stormtrivs med. ”Fördelarna med att använda just Clio Engelska som sitt digitala läromedel är många”, säger hon. Hon förklarar att texterna och aktiviteterna speglar det centrala innehållet från Skolverket och att samtliga aktiviteter är knutna till kunskapskraven i engelska. ”Det här gör det enkelt för lärare att bedöma aktiviteternas syfte och relevans. Samma gäller för lärandemålen, som hjälper eleverna att själva se poängen med en aktivitet.”

Stora valmöjligheter

I Clio Engelska finns många olika aktivitetskategorier att välja mellan. Det stora utbudet gör att eleverna kan jobba med olika engelskspråkiga dialekter och accenter på ett sätt som är otänkbart i andra läromedel. ”Jag är extra nöjd med ett område om utbildningsfrågor som heter Education. I det kan eleverna läsa om olika utbildningssystem i världen, lära sig om allas rätt till utbildning och jobba med könsdiskriminering i utbildningsfrågor”, berättar hon.

Något som Ryberg tycker är viktigt att trycka på är att digitala läromedel kan underlätta inlärningen för elever som är i behov av extra stöd. I Clio Engelska finner du bland annat lättlästa texter, ordförklaringar, läsguider, uppläsningsfunktion, interaktiva tabeller som ger stöd och struktur, och mycket mer.

Ryberg avslutar med att dela med sig av sin framtidsvision för digitala läromedel. ”Min vision är enkel: Inga gränser! Jag vill fortsätta att bjuda in världen till varje klassrum i Sverige, och att ge eleverna chans att uppleva engelskspråkiga kulturer – oavsett var i Sverige de befinner sig.”

Julia Rybergs 3 bästa tips för att undervisa i engelska digitalt

Tips 1: Hämta in autentiskt undervisningsmaterial från internet, främst ljudfiler. Det är inte hållbart om dina elever bara förstår BBC-engelska. Många fler dialekter och accenter finns att ta in. Här kan Clio Engelska verkligen vara till hjälp.

Tips 2: Ta hjälp av interaktiva quiz. Då kan eleverna slipa sina kunskaper i engelska på egen hand, utan att du behöver rätta.

Tips 3: Låt dina elever använda digitala verktyg för att presentera vad de har lärt sig. De kan till exempel presentera sina kunskaper genom att skapa digitala tankekartor, memes, broschyrer, affischer och videoklipp.

Du kan prova Clio Engelska och de andra ämnesportalerna gratis i 30 dagar på clioonline.se.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier/Clio Online. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-05-03 11:35 av


Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Vikarierande generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten

Aurora Lindberg tillträdde som vikarierande generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten den 20 januari 2023.

Ny skolchef för grundskolan

Susanne Englund är Eskilstuna kommuns nya skolchef för grundskolan och grundsärskolan. Hon har tidigare arbetat som chef och ledare inom utbildningsverksamhet i 22 år.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier