Hoppa till sidinnehåll

Skolportens förskolebrev

Publicerad:2020-02-04
West Art
Redaktör:West Art

Poddagogen #1: Sofia Grunditz om barnens vila i förskolan

I Poddagogen #1 intervjuas forskaren Sofia Grunditz om sin avhandling ”Vilan i förskolan 1910-2013”. Poddagogen är en ny podcast om forskning inom skolvärlden med Janne Kontio och Sofia Lundmark, i samarbete med Skolporten.
Poddagogen

”Vi på Skolporten är fantastiskt glada över att kunna sprida ny forskning om skolan och förskolan genom det här roliga podd-samarbetet med Janne Kontio och Sofia Lundmark”, säger Moa Duvarci Engman, redaktör på Skolporten.
Skolporten

Specialpedagogik i förskolan, 1-2 oktober i Stockholm

Konferensen för dig som är specialpedagog med ansvar för förskoleverksamheter. Ta del av föreläsningar om selektiv mutism hos barn, lekgrupper för barn som har svårigheter med lek och samspel, hur systematisk språklek i förskolan kan förebygga läs- och skrivsvårigheter samt att handleda specialpedagogiska frågor i förskolans värld. Välkommen!

Läs mer och boka din plats här!

Specialläraren Anna Örjes och processledaren Anette Westrin i Säters kommun har skrivit en utvecklingsartikel om hur fokus kan behållas vid aktivitetsbyten i förskolan och skolan, för att minska risken för exkludering.
Skolporten

Nu ska även lärare i förskolan och förskoleklass få del av den statliga utbildningsinsatsen i specialpedagogik som hittills omfattat 18 000 grundskollärare.
Lärarnas tidning

Kartläggningsmetoden ICP samt ett ny­­tänk kring lässtunderna gör Tellusbarns förskolor mer inkluderande.
Specialpedagogik

Flexibilitet och trygghet är de ­viktigaste delarna i en bra övergång, tycker Jessica Ekberg. Speciellt för elever med behov av särskilt stöd.
Specialpedagogik

På Rosenvallskolan i Söderhamn jobbar förskoleklassen och årskurs 1 mycket gemensamt för att eleverna ska slippa en ”onödig” övergång.
Specialpedagogik

Checklista: att tänka på vid övergångar.
Specialpedagogik

Undervisning i förskolan, 3 mars

Fördjupande föreläsningar kring undervisningsbegreppet i förskolans kontext. Under dagen behandlas ämnen som: Undervisning i förskolan – vad skulle det kunna vara? Hur planerar du en undervisning där de yngsta barnen stimuleras, utmanas och fångas? Förskollärares röster om undervisning. Missa inte en intressant dag, välkommen!

Läs mer och boka din plats!

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Undervisning med de minsta förskolebarnen

Ebba Hildén, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, redogör för vad undervisning i förskolan är och hur det skulle kunna genomföras inom ramen för förskolans utbildning. En föreläsning där grunden för utbildningen är barnens egna, uttalade intressen. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. (webb-tv)
Lärarrummet

Här står barnen i kö för att räkna matte

Uteförskolan Stock och sten i Malmö har knäckt koden till hur man gör matematikundervisning på förskolenivå intressant.
Tidningen Förskolan

Matematik som rena barnleken

Efter en lång karriär som lärarutbildare i matematik brinner Ulla Öberg fortfarande för matematik – nu främst via sin blogg, som är full av praktiska tips. Hon menar att det är mycket bättre läge i förskolorna än i grundskolan.
Tidningen Förskolan

Lina Hellberg vill att natur­vetenskapen ska få vara med hela tiden.
Tidningen Förskolan

Många av världens länder har tillsammans bestämt vilka rättigheter som ska gälla för alla barn. Rättigheterna beskrivs i 54 artiklar i barnkonventionen. Här har tidningen Förskolan valt ut några av de allra viktigaste. Spara gärna bilden och sätt upp den på er förskola!
Tidningen Förskolan

Barnombudsmannen Elisabeth Dahlin förutspår ett lyft för barns rättigheter. Men vilken effekt beslutet att göra barnkonventionen till lag kommer att få är oklart.
Tidningen Förskolan

Den 1 januari blir FN:s barnkonvention lag i Sverige, men fortfarande är frågetecknen många. Kritik har bland annat riktats mot att den är svårtolkad, har otillräcklig vägledning och är dåligt förarbetad.
Sveriges Television

”Jag har träffat hundratals barn genom åren, jag borde ha stött på fler barn som far illa än vad jag har. Alltså missar jag många. Barn jag tror att jag känner som kanske far illa, och jag gör inget, för jag vet inget. Det här är den andra sidan av att arbeta i förskolan. ” Det skriver förskolläraren och krönikören Eva Lindström i Lärarnas tidning.
Lärarnas tidning

Att vistas i naturmiljöer väcker intresset hos barn för biologisk mångfald, visar en ny studie.
Göteborgs universitet

Vad händer om en forskare tillsammans med två pedagoger och sex förskolebarn börjar sjunga i en buss eller leka med sina röster i en tunnel? Det är något som doktoranden Christine Eriksson undersökt i sin avhandling.
Stockholms universitet

När humrarna tar över! På Rossö förskola i Strömstads kommun har temat om vatten och hav engagerat alla.
Tidningen Förskolan

En förskolemiljö som inspirerar, väcker nyfikenhet och ger alla barn möjlighet till lärande och lek. Hur får man till det? Läs om hur pedagogerna på Nordostpassagen 61 arbetar för att göra förskolan till barnens plats.
Pedagog Göteborg

Det tematiska arbetssättet har fått många positiva effekter på Ribersborgs förskola i Malmö. Inom ramen för temat “magiska världar” har personalen varit stationerade i olika miljöer.
Pedagog Malmö

Förskolepedagogen ”Andrea” har länge arbetat med barn. Hon har sett hur små gårdar påverkar barnen negativt eftersom dessa inte tillåter aktiva lekar. Samtidigt tvingas personalen ofta välja bort promenader till andra parker på grund av avstånd, mörker och hygienskäl.
SVT Nyheter Stockholm

Daniel Berglind, forskare på Karolinska Institutet, har satt rörelsemätare på 400 barn på 30 förskolor på Södermalm. Resultatet visade att barn rör sig minst på de förskolor som saknar gårdar och att dessa barns benhälsa därmed riskerar att påverkas negativt.
SVT Nyheter Stockholm

Barn i Sverige rör sig för lite och det vill forskarna från Malmö och Kristianstad ändra på. I ett projekt följer de barn och deras lärare på fem förskolor i Skåne.
SVT Nyheter Skåne

Föräldrar behöver inte ta med blöjor till förskolan, det ska ingå i maxtaxan, enligt en ny dom. Men Sveriges kommuner och regioner (SKR) rekommenderar inte kommunerna att sluta ta betalt för blöjor.
Sveriges Television

Trelleborgs kommun skulle erbjuda gratis blöjor på förskolan – men backar efter SKR:s nya rekommendationer.
Lärarnas tidning

Vem ska stå för blöjorna? I Malå har det inte varit något snack om saken de senaste 30 åren – förskolan köper själva in blöjorna och alla barn får samma service.
SVT Västerbotten

Systematisk språkträning i förskolan har långtgående effekter, särskilt på barn med läs- och skrivsvårigheter. Det visar Ann-Christina Kjeldsen som forskat om effekter av språklekar i förskola och skola.
Skolporten

Ann-Christina Kjeldsens studie har fått stor internationell uppmärksamhet.
Tidningen Förskolan

Tre och en halv miljarder kronor extra till kommunerna. Så mycket lovar finansminister Magdalena Andersson (S) till kommunerna under 2020. Så mycket får kommun för kommun – se hela listan.
Lärarnas tidning

Ökade sparkrav – och fler barn i grupperna på förskolan. Förskolläraren Maja Nadolski och hennes tre kollegor har fått nog av Alingsås kommun. Nu driver de ett eget uppror.
Lärarnas tidning

Samtliga anställda inom skolan och förskolan i Nyköpings kommun var tvungna att skriva under ett avtal som fråntog dem meddelarfriheten, en rättighet som skyddas av grundlagen, skriver Sörmlands Nyheter.
Svenska Dagbladet

Göteborgs stad vill införa titeln förskoleassistenter för den outbildade personalen som arbetar på stadens förskolor. Lärarförbundets ordförande Andrea M Meling i Göteborg är starkt kritisk.
Lärarnas tidning

Om mindre än 15 år väntas det saknas cirka 45 000 behöriga lärare och förskollärare i Sverige. ”Det går inte att utbilda bort lärarbristen. Den är alldeles för stor”, säger Marie Kahlroth, Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Skolvärlden

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer