Specialpedagogik
Specialpedagogik
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
Här ska VR-teknik och pedagog-ödla hjälpa elever med omfattande skolfrånvaro
Antalet elever med problematisk skolfrånvaro, så kallade hemmasittare, ökar. Att bygga vuxenrelationer och storleken på skolan kan vara viktigt för att få eleverna tillbaka. På Pålstorpsskolan i Höganäs använder personalen bland annat VR-teknik och pedagog-ödla som arbetsredskap.
Nyhetskategorier
Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?
TRR står för ”Tänka, resonera och räkna” och sprider sig snabbt i allt fler svenska kommuner. Men varför är undervisningsmetoden samtidigt så omdebatterad? Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Nyhetskategorier
”Gängens enkla byten: Hur vi sviker barn med diagnoser”
Svagheter i skolan utnyttjas av brottslingar för rekrytering, ett problem som det finns lösningar på, skriver Jiang Millington i en gästkrönika.
Konferenser
Läs merSpecialpedagogik i förskolan
Välkommen till Skolportens konferens för dig som möter barn i behov av stöd i förskolan. Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat flickor med autism och adhd, när leken inte fungerar, hur vi främjar psykisk hälsa och arbetar med explosiva barn. Delta på plats i Stockholm 26–27 november 2024 eller via webbkonferensen 4 december 2024–8 januari 2025.
Läs mer och boka din plats härForskningsnyheter
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Kunskap och struktur gör skillnad för elever med svårigheter
I Ånge kommun satsar politikerna på stöd till alla barn och elever som behöver det. Mer kunskap, nya arbetssätt och en resursskola gör stor skillnad för elever med stora svårigheter inom språk, kommunikation och socialt samspel.
Forskning och utveckling kategorier
Kulturanpassning av instrument för att bedöma lärmiljöns kvalitet för skolbarn med autism
Det finns ett välkänt behov av att förbättra inkluderande lärmiljöer för barn med autism i grundskolan i Sverige.
Forskning och utveckling kategorier
Musiksamspel för lärande och utveckling hos elever med flerfunktionsnedsättningar
”Det handlar om att om att vara lyhörd och responsiv som samspelsparter, att använda sånger som ger repetition, återkommande pauser och igenkänning – att ha en struktur och förutsägbarhet i musikaktiviteter”, berättar forskaren Linn Johnels.
Forskning och utveckling kategorier
Inställning till inkludering och dess påverkan på effektiviteten i klassrummet
I skolan är det vanligt att elever med särskilda utbildningsbehov undervisas i samma klassrum som övriga jämnåriga. Inkludering har som mål att ge alla elever samma tillgång till undervisning.
Forskning och utveckling kategorier
Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok
Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum, men vi ser inte den positiva utveckling som vi önskat för alla elever. Tvärtom går var fjärde elev ut grundskolan med underkänt betyg i ett eller flera ämnen.
Forskning och utveckling kategorier
Forskningsutblick: Turtagning och kommunikationssätt under gruppaktiviteter i anpassade grundskolor
Syftet med denna studie var att undersöka hur kommunikationen kan se ut under gruppaktiviteter i anpassade grundskolor, det som tidigare kallades för grundsärskolan och som består av klasser för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF).
Forskning och utveckling kategorier
Skulevegring: 8 av 10 opplever skulen som utrygg
Forskarar har sett på kva som kjenneteiknar elevar som slit med ufrivillig fråvær frå skulen.
Skolportens forskarintervjuer
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Gemensam vision och stöd från rektorer främjar samundervisning
Samundervisning mellan speciallärare och klasslärare uppskattas av elever, oavsett om de har specialpedagogiska behov eller inte. Det visar Maria Rönn-Liljenfeldts avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Flera faktorer påverkar döva migranters språkinlärning
När vuxna, döva migranter kommer till Sverige och ska lära sig svenska och svenskt teckenspråk möter de särskilda utmaningar, konstaterar Nora Duggan som forskat i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Tal-till-text-träning stärker språk hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
Tal-till-text-träning är en effektiv metod för att stärka såväl språk som självkänsla hos elever med intellektuell funktionsnedsättning, visar Christina Sand.
Forskning och utveckling kategorier
Bredare stöd kan hjälpa yrkeselever med matematik
Varför har många elever på yrkesprogrammen svårt att klara matematiken i gymnasieskolan, trots godkända betyg i matematik från årskurs 9? Det har Karoline Holmgren forskat om.
Fokus internationellt
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Nyhetskategorier
”Klart skolan ska inkludera – men vad menar vi med det?”
Inkludering, en skola för alla, borde vara en självklarhet men har som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt. Vad menar vi egentligen? Specialpedagogen Niclas Fohlin föreslår en konkret kursändring.
Nyhetskategorier
Eleverna får inte läsa vidare: ”Möglar i fattigdom”
”Hjälplösa och tröga – och mindre viktiga än myggen”. Eleverna Olle Cleve och Emma Åkrok skriver om drömmen om utbildning för dem med intellektuell funktionsnedsättning. Och frågan som statsminister Ulf Kristersson lämnade obesvarad.
Nyhetskategorier
Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans
En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever som inte klarar av att komma till skolan distansundervisning. – Vi hoppas att vi kan göra det som är skolans viktigaste uppgift – att förmedla hopp, säger Anders Wallin, som är rektor på Göteborgsskolan Elyseum.
Nyhetskategorier
Inclusive teaching: Support systems for neurodiverse students
Supporting neurodiverse students doesn’t mean singling them out, but developing clear routines and skills beneficial for all students.
Nyhetskategorier
Training teachers in the science of reading boosts literacy for students with dyslexia
A program based on the science of reading helped students make big strides in their literacy scores, Salvador Flores of Texas writes.
Nyhetskategorier
The students who are overlooked by most AI tools
A report from the Consortium for School Networking and CAST warns that the rapid expansion of AI in K-12 education may disadvantage students with special needs due to a lack of inclusive design. Educators are urged to develop comprehensive AI strategies to enhance accessibility and support diverse learners.
Nyhetskategorier
Får ikke plass i spesialklasse: Frykter for sønnens sikkerhet
Økningen i diagnosen autisme fører til kamp om spesialplasser. ”Jeg sitter med en klump i magen hver dag”, sier Carolina Arancibia.
Nyhetskategorier
”När skolan inte kan möta alla elevers förutsättningar skapas a-lag och b-lag.”
För barn och unga med funktionsnedsättning blir skolgången många gånger fylld av känslor av misslyckande, utanförskap och behov som inte blir mötta. Styrande skolpolitiker måste se till att alla elever får chansen, skriver företrädare för fyra organisationer för funktionshindrade.
Nyhetskategorier
Rektor om erstatning for hf: ’Jeg frygter, at dem med handicap eller andre særlige forudsætninger bliver glemt’
Tre gange så mange skal gå på ny ungdomsuddannelse, der er mere erhvervsrettet end hf. Det skal imødekomme flere unge, siger minister.
Nyhetskategorier
”Magister Nordström” gör ny reklam – trots etiska rådets kritik
Samtidigt som Lärarnas yrkesetiska råd gör sitt officiella uttalande kring Magister Nordströms reklam för adhd-utredningar, publicerar läraren ytterligare ett kommersiellt samarbete i sina sociala kanaler.
Nyhetskategorier
Sofie og Signe er ordblinde og frygter, at de ikke kan komme på stx, hvis regeringen gennemfører nyt udspil
Regeringen vil lave en ny ungdomsuddannelse med lavere karakterkrav og samtidigt gøre det sværere at komme ind på stx.
Nyhetskategorier
Så hanteras elever med omfattande skolfrånvaro av kommunerna – stora skillnader
Antalet hemmasittare på högstadierna ökar i Karlskrona, Ronneby och Karlshamn, men minskar i Sölvesborg och Olofström. Eftersom kommunerna mäter frånvaron olika är det svårt att jämföra statistik, men i Karlskrona ökade antalet elever med 50-100 procents frånvaro de senaste tre åren. Och arbetssätten i kommunerna är väldigt olika.
Nyhetskategorier
Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet
En ny undersökning från Sveriges Lärare visar att uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att så många niondeklassare saknar behörighet till gymnasiet.