Specialpedagogik
Specialpedagogik
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/shraga-kopstein-k1p_w3jbcpi-unsplash-1280x853.jpg)
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
Varannan lärare hinner inte hjälpa alla elever
Mer än varannan lärare saknar förutsättning att tillgodose alla elevers behov i undervisningen. Det visar en ny rapport från Sveriges Lärare. – Det finns ett ord för detta: Samvetsstress. Det betyder arbetsmiljöproblem och arbetsrelaterad stress, säger ordföranden Anna Olskog.
Nyhetskategorier
”HD-dom kan bli lyft för elever med NPF”
Ett avgörande från Högsta domstolen i veckan kan bli ett steg mot en skola som ger goda förutsättningar för alla, oavsett funktionsnedsättning. Det skriver Mona Holmqvist och Sven Bölte.
Nyhetskategorier
Skolinspektionens sågning: Huvudmän klarar inte av särskilt stöd
Huvudmän och rektorer klarar i stor utsträckning inte av att hantera kraven kring särskilt stöd till sina elever. Det slår Skolinspektionen fast. – Lärarna och eleverna får betala priset, säger Hanna Garberg, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare i Stockholm.
Konferenser
Läs merUndervisa i artificiell intelligens
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt. Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer och boka din plats här!![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/bild-webben-ai-1280x427.jpg)
Forskningsnyheter inom specialpedagogik
Läs fler nyheter här.Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Så kan lärare utveckla arbetet med relationer
Det ökande antalet elever med problematisk skolfrånvaro ställer högre krav på lärares relationskompetens och förmågan att motivera elever. Utbildning i motiverande samtal kan ge lärare konkreta verktyg, skriver forskaren Martina Jordan, doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Två miljoner till forskning om inlärningssvårigheter
Vetenskapsakademien tilldelar nu ett projekt för att studera inlärningssvårigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning två miljoner kronor ur Aktiestinsens stiftelse. Bakom projektet finns Johan Lundin Kleberg, docent vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar
The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Skolhundar ökar elevernas närvaro
Skolhundar motiverar hemmasittare att komma tillbaka till skolan, visar en ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. ”Vi kan se att procent frånvaro i skolan minskar när eleverna får en insats av skolhund”, säger Lena Lidfors, som är professor i etologi på SLU.
Forskning och utveckling kategorier
Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden
School stress is widespread among students’ worldwide, impacting academic success and mental health. Most research focuses on average stress levels but lacks insights into temporal trends and inequalities.
Forskning och utveckling kategorier
What priorities for change are we missing in inclusion? Symphony of voices with participatory interviews
An interpretative qualitative research project has been carried out in north-west Spain (Galicia) with the aim of identifying the priorities which, in the opinion of the different agents involved, constitute the major demands of inclusion for an inclusive social and educational transformation.
Forskning och utveckling kategorier
Neuromyths about dyscalculia and dyslexia among educators in the UK
The current study examined the awareness and endorsement of neuromyths related to dyscalculia and dyspraxia with 229 educators in the UK.
Forskarintervjuer
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/04/jenny-samuelsson--705x720.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Positiv effekt av digital läsintervention för elever med IF
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/02/moa-gardenfors.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/01/idarunge_img_0978-720x720.jpg)
Forskning och utveckling kategorier
Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/01/malin-gardesten-676x720.jpeg)
Forskning och utveckling kategorier
Både matematiskt och relationellt kunnande hos lärare viktigt i undervisningen
Såväl matematiskt kunnande som relationellt kunnande är viktigt i relation till inkluderande matematikundervisning. Det menar Malin Gardesten som forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.
Fokus internationellt
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2018/09/jeshoots-com-227882-unsplash-1-e1535975985924-1280x621.jpg)
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/image-1280x640.jpeg)
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Nyhetskategorier
Tre års väntetid på dyslexiutredning tvingar Madicken att söka hjälp utanför Värmland
Region Värmland har för närvarande 785 patienter som väntar på dyslexiutredning. Madicken Källvik, som snart ska börja gymnasiet behöver göra utredningen, men eftersom det är tre års väntetid har hon nu tvingats söka hjälp på annan ort.
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2024/06/thumbnail_img_3695-e1719501426361-620x720.jpg)
Nyhetskategorier
”Dyskalkyli är inte så ovanligt som många kanske tror”
Läs Skolportens intervju med logopeden Jonas Walfridsson. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om diagnosen dyskalkyli.
Nyhetskategorier
Lär dig jobba med blyga barn
Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Nyhetskategorier
Boktips: Starta särskild undervisningsgrupp
I denna bok, som guidar läsaren i hur man organiserar, startar och driver en särskild undervisningsgrupp, lyfts bland annat vilka riktlinjer, lagar och förordningar som gäller, hur man bedömer vilka elever som bör få särskilt stöd i denna form, samt frågor som tillgänglig lärmiljö, organiseringsprocessen, elevers respektive vårdnadshavares syn på särskild undervisningsgrupp, och lokal särskild…
En ohållbar klassrumssituation
Barn och unga har olika förutsättningar att klara skolgången. Skolan har därför ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att alla elever ska få möjlighet att nå så långt de kan. Rapporten visar att verkligheten är en annan. (pdf)
Nyhetskategorier
Varannan lärare hinner inte hjälpa alla elever
Mer än varannan lärare saknar förutsättning att tillgodose alla elevers behov i undervisningen. Det visar en ny rapport från Sveriges Lärare. – Det finns ett ord för detta: Samvetsstress. Det betyder arbetsmiljöproblem och arbetsrelaterad stress, säger ordföranden Anna Olskog.
Nyhetskategorier
”Först pressas rektorerna att bryta mot lagen – sedan skäller politikerna ut dem”
Om skolledare sätter in tillräckligt med stöd till elever som inte når målen riskerar de att kallas upp till kommunkontoret och få skäll. Om de sätter in för lite kan huvudmannen ställas inför rätta, skriver DN på ledarplats.
Nyhetskategorier
Vad mer kan vi göra åt skolfrånvaron?
Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Nyhetskategorier
Boktips: Handfast guide om resursskolan
Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Nyhetskategorier
Elevassistenter ofta inblandade när skolpersonal går för långt
”Oscar” blev regelbundet fasthållen av sina elevassistenter när han gick i trean, Ekot granskade då hans fall. Enligt Barn- och elevombudet är det oftast elevassistenter som går över gränsen för vad som är tillåtet enligt Skollagen.
Nyhetskategorier
”Skolan ska inte skita i elevers särskilda behov”
Bra att Malmö nu fälls för diskriminering, skriver Lizette Romero Niknami på ledarplats.