nytt om specialpedagogik

Nya myndighetschefen: ”Behöver skolorna päron kan vi inte erbjuda äpplen”

Aurora Lindberg ser som ny generaldirektör fram emot att ta SPSM till nästa nivå. För Altinget berättar hon om sin vision.

Samspelet är kärnan i språkutvecklingen

Hur kan man främja små barns språkutveckling? Inom förskolan i Göteborg finns logopeder som ger stöd och råd i frågor kring barns språk. En metod som både föräldrar och personal i förskolan kan använda är en så kallad ”responsiv kommunikationsstil”.

Framgångsrika anpassningar behöver följa med vid övergångar

Förskolan och skolan genomförde ett projekt för att öka kunskapen om barn och elever med NPF. Då blev det tydligt att de också behövde se till att framgångsrika anpassningar följde med i övergångar.

Läs mer Forskning & Utveckling
KONFERENS HOS SKOLPORTEN
Anpassad grund- och gymnasieskola

Anpassad grund- och gymnasieskola

Skolportens konferens för dig som arbetar inom anpassad grund- och gymnasieskola. Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Möt och nätverka med kollegor och föreläsare från hela landet.

Läs mer och boka din plats här!
Aktuella intervjuer
Utforskande frågor gynnar sexualundervisningen

Utforskande frågor gynnar sexualundervisningen

Eleverna blev engagerade när de fick fördjupa sig i sexualundervisningen. Men lärarna måste få tid att konstruera en mer utforskande undervisning, menar Sara Planting-Bergloo som forskat i ämnet.

Blygsamma långtidsresultat för mindfulness i klassrummet

Blygsamma långtidsresultat för mindfulness i klassrummet

Mindfulness i skolan gav inga övertygande långtidsresultat när det gäller minskning av symptom på psykisk ohälsa. Det visar Elin Areskoug Sandbergs avhandling.

Stora skiljelinjer kring sexualundervisning i skolan

Stora skiljelinjer kring sexualundervisning i skolan

Jack Lukkerz belyser i sin avhandling skolpersonals och samhällets syn på sexualundervisningen i skolan och gymnasiesärskolan. Resultaten vittnar om många osäkra lärare och djupa skiljelinjer i synen på ungas sexualitet.

Läs fler intervjuer
Forskning och utveckling

Framgångsrika anpassningar behöver följa med vid övergångar

Förskolan och skolan genomförde ett projekt för att öka kunskapen om barn och elever med NPF. Då blev det tydligt att de också behövde se till att framgångsrika anpassningar följde med i övergångar.

Tid för lek och samspel

Ta del av forskningsresultat från finalkonferensen för projektet ”Lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd”.

Barns språkliga förmåga och hur de själva skattar sitt välmående på förskolan

I en ny publicerad studie ställs frågan om det finns en koppling mellan barns språkliga förmåga och deras självupplevda välmående i förskolan.

Forskarintervju: Alla barn har behov av kontinuitet och trygghet

En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna i kläm.

Forskningsutblick: Insatser för barn och ungdomar med dövblindhet

I studien har forskare undersökt vilka habiliterings- och rehabiliteringsinsatser för barn och ungdomar med dövblindhet som finns beskrivna i internationellt publicerade forskningsartiklar.

Nyheter

Tesfaye klar med fem bud, der skal gøre folkeskolen mere rummelig

Skolen er blevet for individualiseret i sit elevsyn, og for mange børn er ikke en del af klassefælleskabet. Løsningen er flere lærere med specialpædagogiske kompetencer. Og så skal der tilføres flere penge, lover undervisningsministeren i et stort interview til Folkeskolen.

Ny undersökning: Nedskärningarna hotar elevernas möjligheter att nå målen

En majoritet av rektorerna kommer behöva genomföra besparingar som de befarar påverkar barnens och elevernas möjligheter att nå målen. Endast fem procent svarar att kommunerna säkerställer tillräckligt med resurser till extra anpassningar och särskilt stöd för de barn och elever som har behov av det. Det visar ny statistik från Sveriges Skolledare som presenteras idag.

Nya myndighetschefen: ”Behöver skolorna päron kan vi inte erbjuda äpplen”

Aurora Lindberg ser som ny generaldirektör fram emot att ta SPSM till nästa nivå. För Altinget berättar hon om sin vision.

Samspelet är kärnan i språkutvecklingen

Hur kan man främja små barns språkutveckling? Inom förskolan i Göteborg finns logopeder som ger stöd och råd i frågor kring barns språk. En metod som både föräldrar och personal i förskolan kan använda är en så kallad ”responsiv kommunikationsstil”.

Lärarna som brinner för sina elever

Malin och Florance jobbar som lärare i anpassad grundskola på Lilla Gårdstensskolan. ”Det är ett så underbart jobb för vi får så mycket kärlek tillbaka när vi jobbar med dessa elever.”

Hur jobbar ni med elever med npf? Vägledare svarar

Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.

Framgångsrika anpassningar behöver följa med vid övergångar

Förskolan och skolan genomförde ett projekt för att öka kunskapen om barn och elever med NPF. Då blev det tydligt att de också behövde se till att framgångsrika anpassningar följde med i övergångar.

Intensivträning stärker läsutvecklingen

Genom screening och riktad intensivträning arbetar lärarna på Sandvikskolan i Järfälla systematiskt med att höja elevernas läsförmåga. Till stor del genomför de nu insatserna inom klassens ram.

Tydligt samarbete ger trygghet i övergångar

Skolorna i Älmhults kommun har tydliga rutiner för övergången mellan årskurs sex och sju. Handlingsplanen underlättar samarbetet och gör skolbytet tryggare för elever med funktionsnedsättning.

Kvalitetsdialogen har skapat utrymme för reflektion

Hammarö kommun hade inför vårterminen 2023 redan en plan för att genomföra interna dialoger om systematiskt kvalitetsarbete i kommunens skolor och förskolor. Så erbjudandet om att föra dialog om kvalitet och likvärdighet i skolan tillsammans med Skolverket och SPSM kom väldigt lägligt.

Läs fler nyheter
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolporten nr 3/2023 ute nu!

Skolporten nr 3/2023 ute nu!

TEMA: Så kan skola, polis och socialtjänst arbeta tillsammans för att förhindra skoldåd. INTERVJU: Forskaren Michael Tengberg om hur återkoppling, observation och gruppreflektion kan öka kvaliteten på undervisningen.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan du använda resiliens i ditt ledarskap i skolan
  Kristina Bähr. Foto: Magnus Aronson

Så kan du använda resiliens i ditt ledarskap i skolan

Läs Skolportens intervju med Kristina Bähr, chefshandledare, barnläkare och författare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i fokus och kommer att tala om resilient ledarskap i skolan.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Utmärkelser

Svenska Akademien prisar Hammarkullsskolans svensklärare och skolbibliotekarie ”Det känns overkligt”

Varje år utser Svenska Akademien årets svensklärare och årets skolbibliotekarie. I år går prisen till två medarbetare på Hammarkullsskolan i Göteborg – Marika Abrahamsson, svensklärare och Jonna Bruce, skolbibliotekarie.

Svenska Akademiens bibliotekariepris 2023

Jonna Bruce, Hammarkullsskolan och Lillemor Åkerman, Varbergs bibliotek är mottagare av Svenska Akademiens bibliotekariepriser för år 2023.

Minikockar tar över i köket: ”Jättestolta”

En spännande utlottning en gång i veckan – med ett åtråvärt pris: Vinnarna ta på sig kockmössor och förkläden. Sedan tar de över köket på förskolan Pärlan i Vårby och fixar mellanmål till kompisarna. Och det finns flera vinningar med minikockarna.

Läs fler
Namn och Nytt
Ny rektor på Katarina södra skola

Naiyya Westberg är ny rektor på Katarina södra skola. Hon har bland annat arbetat på förskolor, Språkcentrum och Johannes skola tidigare.

Ny riksförening bildad: Sveriges Skolledare Academedia

Under ett historiskt möte i veckan bildades den nya riksföreningen för Sveriges Skolledare Academedia. Föreningen kommer att representera skolledare i alla skolformer inom koncernen. Ordförande för den nya riksföreningen är rektor Satu Harnesk.

Lärarfacksordförandena konkurrerar om fortsatt förtroende

Om ett år väntar den första ordinarie kongressen för det nybildade lärarfacket. Under övergångsperioden har förbundet två ordförande och båda har meddelat att de kandiderar till det första valet av ordinarie ordförande.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier