nytt om specialpedagogik

Speciallärare bakom Västerås succéprojekt för att höja matematiken

För att komma till rätta med den låga kunskaps­nivån i matematik i grundskolorna i Västerås påbörjades en storsatsning på intensivundervisning – som blev en succé.

"Problematisk skolfrånvaro hög bland elever med NPF"

Barn och unga ska inte behöva gå miste om sin utbildning eller sakna ett socialt sammanhang på grund av sin funktionsnedsättning, skriver Anki Sandberg och Maria Christensson-Fröman, Riksförbundet Attention.

Därför drabbas grundsärlärare av flest arbetsolyckor

Personal inom grundsärskolan sjukskrivs fyra gånger oftare än poliser till följd av hot och våld. Malin Sanz, lärare på en grundsärskola, förklarar vad som ligger bakom de höga siffrorna och berättar om ett yrke hon älskar.

Läs mer Forskning & Utveckling
KONFERENS HOS SKOLPORTEN
För dig som undervisar i modersmål!

För dig som undervisar i modersmål!

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i modersmål! Ta del av den senaste forskningen som rör modersmålsundervisning, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Möt och nätverka med kollegor från hela landet. Delta på plats i Malmö eller via webbkonferensen. Nyhet! Bjud in din rektor gratis!

Läs mer och boka din plats här!
Aktuella intervjuer
Lässvårigheter hos tvåspråkiga elever

Lässvårigheter hos tvåspråkiga elever

Det är viktigt att identifiera lässvårigheter hos tvåspråkiga elever, annars riskerar de att inte få rätt hjälp, visar Baran Johansson i sin avhandling.

Viktigt att tidigt identifiera och stötta elever med lässvårigheter

Viktigt att tidigt identifiera och stötta elever med lässvårigheter

Elever som har lässvårigheter måste fångas upp tidigt och få stöd, menar forskaren Birgitta Herkner. När hon gjorde uppföljande tester på pojkar i årskurs 9 visade det sig att de fortfarande hade exakt samma lässvårigheter som i årskurs 3.

Skattningsinstrument bidrar till bättre lärmiljö för barn med autism 

Skattningsinstrument bidrar till bättre lärmiljö för barn med autism 

Genom att använda ett skattningsinstrument kan förskolor skapa en bättre övergripande lärmiljö för barn med autismdiagnos. Det visar Hampus Bejnös avhandling.

Läs fler intervjuer
Forskning och utveckling

6 strategies to help neurodiverse students fully engage in class

Every classroom has neurodiverse students, and these tips from a neurodiverse teacher can guide them to feel focused and ready to learn.

Så blir de passiva eleverna deltagande – forskarens metod

För att lärare ska kunna nå alla elever i klassrummet behöver de extern hjälp med att göra de passiva ­eleverna deltagande. Det är där intensiv­undervisningen kommer in, säger forskaren Görel Sterner.

How to build better small-group reading instruction

Small group reading instruction can be improved by creating more heterogenous groups where students of different but similar skill levels work together, recommends special education professor Matthew Burns. Burns suggests that educators focus on grouping students by the skillsets they lack, rather than by general reading levels, to make it easier to address specific challenges.

Students with disabilities fare better when integrated into gen-ed classrooms

“We cannot, as a society, afford to continue to support policies and practices that result in academic failure, limited post-secondary options and continued separation and marginalization based on disabilities.”

Betydelsen av social lek mellan barn

Forskning, liksom förskolans läroplan, betonar betydelsen av social lek mellan barn. Både för att den gemensamma leken, i sin egen rätt, skänker barn glädje och mening men också för att den bidrar till barns utveckling, lärande och delaktighet.  

Nyheter

Misslyckad skolgång skapar stor oro hos NPF-familjer

Elever och vårdnadshavare upplever att kunskapen om NPF och barnets behov är låg bland skolpersonal och skolledning, skriver företrädare för Riksförbundet Attention.

Specialpedagogen: ”Lyft på motorhuven till särskilt begåvade elever”

Särskilt begåvade elever riskerar att aldrig upptäckas. Här är specialpedagogen Mona Liljedahls fem tips.

Ofsted raises concerns over use of restraints on pupils in special needs school

Concerns over the use of physical restraint on pupils with complex special educational needs at a school in Suffolk have been raised by inspectors in a highly critical report.

Så blir de passiva eleverna deltagande – forskarens metod

För att lärare ska kunna nå alla elever i klassrummet behöver de extern hjälp med att göra de passiva ­eleverna deltagande. Det är där intensiv­undervisningen kommer in, säger forskaren Görel Sterner.

Speciallärare bakom Västerås succéprojekt för att höja matematiken

För att komma till rätta med den låga kunskaps­nivån i matematik i grundskolorna i Västerås påbörjades en storsatsning på intensivundervisning – som blev en succé.

Även matte behöver sociala dimensioner

Elever som halkat efter i ett ämne saknar ofta de grund­läggande sammanhangen. Men elever som tvärtom har lätt för samma ämne kan också sakna sammanhang. Nationella ­Mattekollo är en inspirerande framgångssaga.

Viktigast för språklärande – det respektfulla mötet

För att eleverna med störst svårigheter ska lyckas krävs ofta särskilda undervisningsgrupper och en socialt lyhörd närvaro och flexibilitet hos lärare, säger språkläraren och forskaren Stina Gårlin.

Så kan du hjälpa elever som stammar

Okunskap om stamning begränsar barns möjlighet att nå sina mål, då stammande elever ofta känner en oro i skolan. Här ger läraren Tove Selvåg Drott – som själv stammar – sina bästa tips för hur problemen kan förebyggas.

”Problematisk skolfrånvaro hög bland elever med NPF”

Barn och unga ska inte behöva gå miste om sin utbildning eller sakna ett socialt sammanhang på grund av sin funktionsnedsättning, skriver Anki Sandberg och Maria Christensson-Fröman, Riksförbundet Attention.

To lærere har udviklet deres egen model til undervisning af højtbegavede elever

På Uglegårdsskolen er det blevet hverdag at tale om, at nogle elever er højtbegavede og har brug for en anden undervisning. Gennem talentvejlederuddannelsen har to af skolens lærere nemlig fordybet sig i, hvad eleverne har brug for og bredt det ud til deres kolleger på skolen.

Läs fler nyheter
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Namn och Nytt
Lämnar Boxholm för Tranås

Conny Oskarsson, tidigare skolchef i Boxholm, är ny verksamhetschef för grundskolan i Tranås kommun.

Pär Arvidsson Fäldt blir chef för sektor Bildning i Lidköpings kommun

Det är nu klart att Pär Arvidsson Fäldt blir chef för sektor Bildning i Lidköpings kommun som startar sin verksamhet den 1 januari 2023.

Sanne Kofod Olsen föreslås bli ny rektor vid Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolans styrelse föreslår att regeringen utser Sanne Kofod Olsen, för närvarande dekan vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, till högskolans rektor med tillträde våren 2023.

Läs fler Namn och Nytt
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Carolines krav får språksvaga elever att läsa

Ställ höga krav även på språksvaga elever – men se till att ge dem det stöd som krävs för att klara uppgifterna. Det säger Caroline Hatcher, årets mottagare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.

Här är årets bästa förskolekök!

20 förskolor var nominerade till Årets förskolekök 2022, ett pris som delades ut på en stor gala i Helsingborg förra veckan. Almarevägens förskola i Järfälla drog längsta strået.

Hon är årets bästa skolkock: ”Det är en otrolig ära”

I Strängnäs finns Sveriges bästa skolkock, Louice Karlsson. Hon lagar tillsammans med sina kollegor på Lillhagaskolan i Nykvarn 550 portioner mat varje skoldag.

Läs fler
Nyhetskategorier