Specialpedagogik
Specialpedagogik
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
”Vem ska bestämma i frågan om anpassad grundskola?”
Ett team av läkare, kurator, specialpedagog och psykolog kan gemensamt rekommendera anpassad grundskola, men om elevens föräldrar säger nej så blir det inget. Frågan är en avvägning som regeringen behöver sätta ner foten i och det vore bra om ett tilläggsdirektiv om detta lades till utredningen om förbättrad elevhälsa, skriver Linnea Lindquist.
Nyhetskategorier
Satsning på små undervisningsgrupper välkomnas av elever
Högstadiet blev en plåga för Lo, 15, som skolkade och sjukskrev sig alltmer. Vändningen kom när Lo fick en plats i en särskild undervisningsgrupp med mer stöd och lärartid. Efter en politisk satsning skapas nu ytterligare 200 sådana platser i Stockholm.
Nyhetskategorier
Tydligare regler för ekonomiskt stöd till barn i skolan
Det ska bli tydligare och mer enhetliga regler för tilläggsbeloppet som går till elever och förskolebarn i behov av omfattande stöd i skolan. Det är ambitionen när regeringen har beslutat att förtydliga den förordning som styr vad kommuner ska utgå från när de beviljar ett tilläggsbelopp.
Konferenser
Läs merSpecialpedagogik i grundskolan
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer och boka din plats här!Forskningsnyheter inom specialpedagogik
Läs fler nyheter här.Forskning och utveckling kategorier
Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden
School stress is widespread among students’ worldwide, impacting academic success and mental health. Most research focuses on average stress levels but lacks insights into temporal trends and inequalities.
Forskning och utveckling kategorier
What priorities for change are we missing in inclusion? Symphony of voices with participatory interviews
An interpretative qualitative research project has been carried out in north-west Spain (Galicia) with the aim of identifying the priorities which, in the opinion of the different agents involved, constitute the major demands of inclusion for an inclusive social and educational transformation.
Forskning och utveckling kategorier
Neuromyths about dyscalculia and dyslexia among educators in the UK
The current study examined the awareness and endorsement of neuromyths related to dyscalculia and dyspraxia with 229 educators in the UK.
Forskning och utveckling kategorier
Positive and multifaceted perceptions of Israeli kindergarten teachers contribute to developmental gains of children with developmental delay
This study examined the links between Israeli teachers’ perceptions of children with developmental delay (DD) in special education kindergartens and changes in children’s development.
Forskning och utveckling kategorier
Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott – särskilt för kvinnor. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet. ”Det här är kunskap som kan användas för att hindra unga från att involveras i allvarlig brottslighet”, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier
Autism och adhd kopplas till störd tarmflora
Störningar i bakteriefloran i tarmen under ett barns första levnadsår är kopplat till neuropsykiatriska diagnoser senare i livet. Enligt en studie kan ett samband med antibiotikabehandling finnas.
Forskarintervjuer
Forskning och utveckling kategorier
Positiv effekt av digital läsintervention för elever med IF
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier
Både matematiskt och relationellt kunnande hos lärare viktigt i undervisningen
Såväl matematiskt kunnande som relationellt kunnande är viktigt i relation till inkluderande matematikundervisning. Det menar Malin Gardesten som forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.
Fokus internationellt
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Insändare: Skolverket missgynnar elever med dyslexi i nationella prov
Läs- och skrivsvårigheter är en funktionsnedsättning som man enligt läroplanen ska ta hänsyn till.
Tesfaye kalder stærkt kritiserede straffe for ”noget af det vigtigste”, han har vedtaget som politiker
Modsat samtlige organisationer i og omkring skolen mener undervisningsministeren, at det fortsat skal være muligt at dumpe børn i børnehaveklassen og trække forældres børnecheck ved meget fravær. Læs hvorfor.
Nyhetskategorier
”Lärarutbildningen missar konsten att lära ut”
Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin i krönika – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Nyhetskategorier
2024 får fler Stockholmselever särskilt stöd
I Stockholms skolor går ett stort antal elever som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd för att klara undervisningen och trivas i skolan, det rör inte minst elever med NPF-diagnoser. Det rödgröna styret utökar därför i år budgeten för särskilda undervisningsgrupper med 72 miljoner så fler elever kan få särskilt stöd.
Nyhetskategorier
Barna hennes opplever skolevegring: ”En stor eksistensiell krise”
Mari mener måten skolen er organisert på kan bidra til å skyve barn ut av skoleverket.
Nyhetskategorier
Tydligare regler för ekonomiskt stöd till barn i skolan
Det ska bli tydligare och mer enhetliga regler för tilläggsbeloppet som går till elever och förskolebarn i behov av omfattande stöd i skolan.
Nyhetskategorier
Johan placerades i särskola – diagnosen var fel visar ny utredning
Placeringen i särskola gjorde att Johan Olofsson fick kämpa i flera år för att få utbilda sig till sitt drömyrke som busschaufför. Nu, efter 16 år, har han fått diagnosen ogiltigförklarad. ”Jag har skämts något fruktansvärt för denna stämpeln”, säger han.
Nyhetskategorier
Elever med mer omfattande behov av särskilt stöd ska få mer likvärdigt stöd
Systemet med tilläggsbelopp ska bli mer likvärdigt, rättvist och rättssäkert över hela landet, så att barn och elever kan få det stöd de behöver. Dagens regelverk är för otydligt och tillämpas på olika sätt.
Nyhetskategorier
”Vem ska bestämma i frågan om anpassad grundskola?”
Ett team av läkare, kurator, specialpedagog och psykolog kan gemensamt rekommendera anpassad grundskola, men om elevens föräldrar säger nej så blir det inget. Frågan är en avvägning som regeringen behöver sätta ner foten i och det vore bra om ett tilläggsdirektiv om detta lades till utredningen om förbättrad elevhälsa, skriver Linnea Lindquist.
Nyhetskategorier
Tydligare regler för ekonomiskt stöd till barn i skolan
Det ska bli tydligare och mer enhetliga regler för tilläggsbeloppet som går till elever och förskolebarn i behov av omfattande stöd i skolan. Det är ambitionen när regeringen har beslutat att förtydliga den förordning som styr vad kommuner ska utgå från när de beviljar ett tilläggsbelopp.
Nyhetskategorier
Satsning på små undervisningsgrupper välkomnas av elever
Högstadiet blev en plåga för Lo, 15, som skolkade och sjukskrev sig alltmer. Vändningen kom när Lo fick en plats i en särskild undervisningsgrupp med mer stöd och lärartid. Efter en politisk satsning skapas nu ytterligare 200 sådana platser i Stockholm.