Svar på vanliga frågor – och hur du undviker fallgropar

Vanliga frågor

Jag har skrivit en magisteruppsats eller publicerat en text om mitt utvecklingsarbete i en annan tidskrift, kan jag ändå publicera mitt arbete i Skolportens serie?

Svar: Ja, det går, men texten måste arbetas om och följa våra författaranvisningar och skrivregler. Du bör även ha i åtanke att vår serie riktar sig mot praktiken, det vill säga de verksamma i förskola och skola, och det är till dessa läsare du ska rikta din text. Vi genomför sedvanlig granskning: för publicering i Leda & Lära krävs att artikeln blir godkänd av någon i vår granskargrupp (betyg 1 eller 2).

Era instruktioner i skrivreglerna och Harvardsystemet riktlinjer skiljer sig åt vad gäller referenserna – vilken ska jag följa? 

Svar: Följ Högskolan i Borås guide till Harvardsystemet som är mest utförlig och kontinuerligt uppdaterad, du hittar den här.

Jag vill ha hjälp med handledning, vart vänder jag mig då?

Svar: I dagsläget bistår Skolporten inte med handledning. För medlemmar i Ifous kan det finnas möjlighet till handledning, kontakta deras medlemsrådgivare.

Vad är skillnaden mellan en utvecklingsartikel i serien Leda & Lära och en dokumenterat utvecklingsarbete i serien ”Utveckla skolan”?

Svar: Alla artiklar i Leda & Lära granskas av vår forskargrupp. Det gör inte bidragen till serien ”Utveckla skolan”. Layouten skiljer sig åt för att tydliggöra att det är två olika serier. Oavsett vilken serie du vill publicera dig i, ska du tillämpa samma författaranvisningar och skrivregler, dessa hittar du här.

Några tips till dig som vill skriva en artikel

  • Läs en eller två utvecklingsartiklar för att få en bild av upplägg, utförande och innehåll
  • Försök att få hjälp med handledning, gärna från en förstelärare eller lektor i din verksamhet, eller om någon i din närhet har disputerat
  • Hitta några goda kollegor som kan tänka sig att läsa din text och komma med feedback – det brukar förbättra utfallet markant om du får återkoppling på resans gång, både vad gäller stringens och språk
  • Fundera noga över forskningsfråga, metod och vilken empiri du avser att luta dig mot. Om du mäter resultat, glöm inte att mäta både före och efter ett avslutat utvecklingsprojekt. Vad säger relevant forskning och beprövad erfarenhet? Frågeställningen ska styra valet av forskningsmetod
  • Sätt dig in i hur referenserna ska skrivas, både i löpande text och i källförteckningen: om du refererar rätt från början sparar du mycket tid. Se sid 4-5 i Skolportens skrivregler samt den utförliga guiden från högskolan i Borås
  • Sist men inte minst: etikregler och respekt för den personliga integriteten ska alltid tillämpas. Du bör inhämta samtycke från berörda och deras vårdnadshavare, anonymisera och följa Vetenskapsrådets riktlinjer, vilket i många fall kräver en del förarbete innan du sätter igång – mer information finns i Skolportens författaranvisningar.

Några vanliga fallgropar att se upp med…

  • Författaren ställer för omfattande frågor eller frågor som inte går att besvara utifrån den empiri som finns till hands
  • Författaren ställer stängda frågor som inte går att falsifiera, tex ”Vilka positiva effekter har matematikspelet Grodan på barnens lärande” – frågan i sig utesluter negativa eller inga effekter som ett möjligt resultat.
  • Författaren brister i redovisning av forskning och annan beprövad erfarenhet på området. Det är också relevant att synliggöra eventuell kritik eller brister i teorier, metoder mm som författaren valt att använda – tänk transparens
  • Arbetet saknar en röd tråd eller logisk följdgång
  • Författaren fastnar i djupgående beskrivningar av vardagen som inte tillför artikeln något: ifrågasätt gärna varför något är relevant att återge – förtydliga för läsaren vad exempel från vardagen syftar till att visa eller motbevisa i förhållande till din fråga eller ditt utvecklingsprojekt
  • Initiala mindmaps är ofta bra och kan synliggöra problem och återvändsgränder innan projektet påbörjas
  • Var beredd på förändringar på resans gång – om din metod förändras bör troligtvis även frågan göra det
  • Be någon korrekturläsa din text en sista gång innan den skickas in för granskning. Håll utkik efter generella ”man” (vem avses?) och småord som ”ju”, ”så”, och ”väl” som oftast inte tillför något.
  • Se upp med referenser till sekundärkällor: du ska alltid välja ursprungskällan i den mån det är möjligt.
  • Lycka till. Om du har frågor, kontakta oss: redaktionen@skolporten.se

Sidan publicerades 2019-01-08 17:00 av
Sidan uppdaterades 2019-05-23 09:53 av


Konferenser
Läsarundersökning
Vi vill veta vad du tänker!

Vi vill veta vad du tänker!

Hjälp oss att bli bättre genom att svara på Skolportens läsarundersökning. Det tar bara 5 minuter.

Gå till undersökningen
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Fritidshemmet. Fritidshemmets uppdrag är att skapa en meningsfull fritid för eleverna där deras intressen och kompetenser tas till vara, menar forskarna i nya numret av Skolportens magasin. INTERVJU: Det är dags för en jämlik skola – möt Dennis Beach, professor vid Högskolan i Borås.

Läs mer!
Fortbildning
Svenska som andraspråk

Svenska som andraspråk

Välkommen till två dagar med den senaste forskningen och praktiska exempel för lärare i svenska som andraspråk. 2-3 april 2020 i Malmö.

Läs mer om konferensen
Mest läst senaste veckan

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

”Satsa på skolan för minskat hemmasittande”

De styrande i Göteborg vill göra nedskärningar i skola, förskola, gymnasieskola, särskola och fritidshem. Detta är verksamheter som redan är alldeles för pressade av resursbrist. En stor del av barnen med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar klarar inte ens att gå till skolan på grund av uteblivet stöd, skriver bland andra Ann Nolin, Autism- och aspergerföreningen.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Gymnasieelever får pris för kortfilm om klimatsmart mat

I våras vann de tävlingen Unga reportrar med en kortfilm om klimatsmart mat. Idag fick de motta Solrospriset av Klimatkommissionen Kalmar län.

Arbetet med likabehandling gav kvalitetspris

Eriksdalsskolan på Södermalm prisades för sitt arbete med likabehandling när Stockholms stad delade ut Kvalitetsutmärkelsen 2018 till några av stadens mest framgångsrika verksamheter. Tydlig struktur, täta uppföljningar och individuella anpassningar är skolans recept.

Vinnare Malmö pedagogpris 2019 (Grf): Elin Strömgren

Elin Strömgren arbetar på Rosenholmsskolan och överraskades av skolkommunalråd Sara Wettergren (L), grundskoledirektör Anders Malmquist samt Rosenholmsskolans ledning och många kollegor när hon satt och åt lunch med sina elever i årskurs två.

Vinnare Malmö pedagogpris 2019 (Gvf): Åsa Falk och Kajsa Månsson

Åsa Falk och Kajsa Månsson är mottagare av Malmö pedagogpris 2019 i kategorin gymnasieskola och vuxenutbildning.

Förskola får utmärkelser för projekt om kulturellt utbyte

Kättilsmålas förskola i Karlskrona får två kvalitetsstämplar i samband med deras projekt om kulturellt utbyte och samarbete med förskolor från andra länder runtom i Europa.

Läs fler
Namn och Nytt

Han blir nu utbildningschef i Borgholms kommun

Roland Hybelius tillträder som utbildningschef den 1 mars och avslutar då sin tjänst som områdeschef på utbildningsförvaltningen i Växjö.

Isak Skogstad blir ny skolpolitisk expert för Liberalerna

Läraren och skoldebattören Isak Skogstad går in i Liberalerna och blir ny skolpolitisk expert för partiet. Det erfar Expressen. Tanken är att han ska utveckla partiets skolpolitik och återta Liberalernas position som ledande inom området.

Jenny Nordström ny förvaltningsdirektör för Barn- och utbildningskontoret

Jenny Nordström har anställts som förvaltningsdirektör för Barn- och utbildningskontoret i Norrtälje kommun och är nu ansvarig för kommunens utbildningsverksamhet inom förskola, grundskola, gymnasieskola, särskola samt vuxenutbildning.

Lundsbergsrektor ny skolchef i Degerfors

Christer Carlsson, som i somras efter ett år slutade som rektor på Lundsbergs skola, har nu tillträtt som ny kultur- och utbildningschef i Degerfors.

Maja Frankel ny generalsekreterare på Friends

Maja Frankel har utsetts till ny generalsekreterare på stiftelsen Friends. Hon kommer närmast från jobbet som Nordenchef på Ashoka, världens ledande globala nätverk för sociala entreprenörer, och kommer att leda Friends verksamhet från 1 januari 2020.