Barns utveckling i en digital värld
Från och med juli 2025 kommer kraven på digitala verktyg i förskolans läroplan att försvinna. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för digitala mediers påverkan på barns utveckling, inlärning och psykiska hälsa.
Föreläsningen är av intresse för alla som arbetar i förskolan eller har barn i förskoleåldern.
Innehåll
Temat består av
- en digital föreläsning (ca 50 min) som spelades in på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan 2024
- möjlighet att ställa frågor direkt till föreläsaren
- diskussions- /reflektionsfrågor att använda i det fortsatta arbetet.
Tillgänglighet
Temat är tillgängligt mellan den28 april och 2 juni via vår digitala plattform. Du kan ta del av filmen och diskussionsfrågorna under hela perioden. I chatten kan du också ställa dina frågor till föreläsaren, som svarar så snart som möjligt.
Temat passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Lisa Thorells föreläsning var mycket relevant för mig i mitt dagliga arbete på förskolan. Fick många nya tankar och blev stärkt i att jobba vidare.
Sagt av tidigare deltagare
Medverkande

Lisa Thorell
PROFESSOR I UTVECKLINGSPSYKOLOGI
Föreläsning
Barns lärande och utveckling i en digital värld – vad visar forskningen?
Digitalisering i förskolan har debatterats flitigt den senaste tiden och det kan vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till detta. Digitala verktyg skulle kunna ha potential att utveckla verksamheten inom förskolan och skolan. Det behövs dock mer forskning på området, särskilt forskning som tar hänsyn till de potentiella nackdelar som digitala medier kan tänkas ha – inte minst för yngre barn i förskoleåldern och barn med särskilda behov.
Ta del av en föreläsning som presenterar den senaste forskningen om digitala mediers påverkan på barns utveckling, inlärning och psykiska hälsa. Föreläsningen diskuterar också de nya rekommendationerna kring barns skärmanvändande som nyligen presenterats.
- Finns det ett samband mellan skärmanvändning och barns utveckling?
- Skärmtid – hur ser rekommendationerna ut i Sverige och internationellt?
- Vad visar forskningen om digitaliseringens för- och nackdelar?
- Är vissa barn extra sårbara för negativa effekter av digitaliseringen?

Lisa Thorell
PROFESSOR I UTVECKLINGSPSYKOLOGI
Lisa Thorell är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon har bedrivit forskning kring neuropsykiatriska diagnoser, ofta med fokus på adhd i förskoleåldern, sedan 1997. Lisa har också varit delaktig i att ta fram Skolverkets nya skrivelser om digitalisering i förskolans styrdokument, och hon deltar även i den expertgrupp som har ett rådgivande syfte i Folkhälsomyndighetens arbete kring att ta fram rekommendationer om skärmtid för barn och ungdomar.
Här har vi samlat svar på vanliga frågor.PRAKTISK INFORMATION