Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Sponsrat innehåll


Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet. Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel? Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.

 Som implementeringskoordinator möter Michaela Vendt dagligen lärare och elever på skolor runt om i hela Sverige. En av de vanligaste missuppfattningarna som hon stöter på är att det inte går att arbeta med digitala läromedel om skolan inte är 1:1, alltså att varje elev och lärare har tillgång till sin egen dator, Chromebook eller surfplatta.

”Men det finns faktiskt många sätt att arbeta digitalt ändå, som fungerar precis lika bra. Det handlar bara om hur man lägger upp lektionen”, säger Michaela.

Nedan listar hon sina bästa tips för dig som vill arbeta mer digitalt på en skola med mindre IT-utrustning. 

Arbeta i grupp
Många av de aktiviteter som finns i det digitala läromedlet Clio Online går utmärkt att lösa tillsammans i grupp. Dela in klassen i grupper om tre eller fyra elever och låt dem arbeta med samma dator eller surfplatta. Tack vare det multimodala innehållet och de interaktiva hjälpfunktionerna går det även att läsa texterna tillsammans i grupp.

Använd projektorn!
Hur får man 20 personer att arbeta framför samma dator? Använd en projektor! Koppla in ­­­ditt digitala läromedel till en projektor och arbeta med aktiviteterna och texterna tillsammans i helklass. Genom att ta fram texterna och aktiviteterna på projektor kan eleverna följa instruktionerna och arbeta individuellt
eller i grupp.

Mobilen
Många elever har idag sina egna mobiltelefoner – vänd det som annars kan vara ett störningsmoment till något positivt. Clio Onlines ämnesportaler är kompatibla med datorer, Chromebooks, surfplattor och mobiler. Det betyder att de elever som vill kan använda sig av mobilen när de arbetar med våra läromedel.

Michaela Vendt hjälper till vardags lärare att komma igång med Clio Online, ett komplett digitalt läromedel från Bonnier Education.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier Education. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-11-08 10:45 av Hedda Lovén


Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fokus
För dig som arbetar inom vuxenutbildningen

För dig som arbetar inom vuxenutbildningen

Nu finns en fokussida där vi samlar allt som rör vuxenutbildning. Materialet omfattar forskning, nyheter, rapporter, reportage, fortbildning och mycket mer.

Besök fokussidan om vuxenutbildning
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Ny fokussida
Moderna språk

Moderna språk

Här samlar vi nyheter, debatt, forskning och rapporter om moderna språk.

Till moderna språk
Mest läst senaste veckan

Skolverkets GD: Jag förstår värdet av förslaget

Peter Fredriksson, generaldirektör för Skolverket, ser stora fördelar med den regionalisering som skolmyndighetsutredningen föreslår.

Enkvist: Skolan behöver radikala reformer

Professor emerita Inger Enkvist är en erfaren lärare och skoldebattör, som har skrivit ett flertal böcker om skola och utbildning. Hon menar att den svenska skolan är i stort behov av radikala reformer. Ledarsidans kolumnist Isak Skogstad som är lärare intervjuar henne.

Fridolin: Förskolan får en ny läroplan

Regeringen ändrar läroplanen för förskolan. Bland annat föreslås ett ökat fokus på läsandet, mer hållbarhet och jämställdhet.

”Vi vill ha tioårig skola, fler lärare och ordningsbetyg”

Vi vill genomföra reformer för att Sverige inom tio år ska vara bland de tio bästa i kunskapsmätningen Pisa. Förskoleklassen ska omvandlas till årskurs ett och grundskolan bli tioårig, elever på högstadiet och gymnasiet ska få skriftliga ordningsomdömen och fler som har högskoleexamen ska kunna genomgå kompletterande pedagogisk utbildning, skriver Alliansens partiledare.

Luleås skolchef om lärarbristen:

Maarit Enbuske, skolchef i Luleå, berättar hur Luleå kommun försöker hantera och förebygga lärarbristen.