Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Sponsrat innehåll


Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet. Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel? Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.

 Som implementeringskoordinator möter Michaela Vendt dagligen lärare och elever på skolor runt om i hela Sverige. En av de vanligaste missuppfattningarna som hon stöter på är att det inte går att arbeta med digitala läromedel om skolan inte är 1:1, alltså att varje elev och lärare har tillgång till sin egen dator, Chromebook eller surfplatta.

”Men det finns faktiskt många sätt att arbeta digitalt ändå, som fungerar precis lika bra. Det handlar bara om hur man lägger upp lektionen”, säger Michaela.

Nedan listar hon sina bästa tips för dig som vill arbeta mer digitalt på en skola med mindre IT-utrustning. 

Arbeta i grupp
Många av de aktiviteter som finns i det digitala läromedlet Clio Online går utmärkt att lösa tillsammans i grupp. Dela in klassen i grupper om tre eller fyra elever och låt dem arbeta med samma dator eller surfplatta. Tack vare det multimodala innehållet och de interaktiva hjälpfunktionerna går det även att läsa texterna tillsammans i grupp.

Använd projektorn!
Hur får man 20 personer att arbeta framför samma dator? Använd en projektor! Koppla in ­­­ditt digitala läromedel till en projektor och arbeta med aktiviteterna och texterna tillsammans i helklass. Genom att ta fram texterna och aktiviteterna på projektor kan eleverna följa instruktionerna och arbeta individuellt
eller i grupp.

Mobilen
Många elever har idag sina egna mobiltelefoner – vänd det som annars kan vara ett störningsmoment till något positivt. Clio Onlines ämnesportaler är kompatibla med datorer, Chromebooks, surfplattor och mobiler. Det betyder att de elever som vill kan använda sig av mobilen när de arbetar med våra läromedel.

Michaela Vendt hjälper till vardags lärare att komma igång med Clio Online, ett komplett digitalt läromedel från Bonnier Education.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier Education. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-11-08 10:45 av Hedda Lovén


Konferenser
Lediga jobb
Alla lediga jobb
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute nu

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning.

Prova på-pris: 2 nr/99 kr!
Pedagogiska poddar
Poddar om utbildning och läraryrket

Poddar om utbildning och läraryrket

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Fördjupning
Dags att växa?

Dags att växa?

Funderar du på nytt jobb efter sommaren? Missa inte Skolportens fokussida med nyheter om lön och karriär för dig som är lärare och skolledare!

Till Lön och karriär
Mest läst senaste veckan

”Det är dags för en ny omskakning av svenska skolväsendet”

Våra barn är värda bättre än det sätt som svensk skolpolitik förts på. Det är dags för en förändring och en ny omskakning av skolväsendet i Sverige. Men den här gången i en rationell och förnuftig riktning, skriver skolexperten Per Kornhall.

Heta skolutredningar presenteras i höst – se alla här

Stora skolpolitiska frågor som riksdagspartierna strider om är under statlig utredning. Under hösten ska flera av dessa redovisas.

Rektorn sågar svenska skolmodellen: Därför inför vi tre terminer

Under tisdagen startar 150 gymnasieelever i Göteborg sin utbildning – som kommer att bestå av tre terminers undervisning. Det är första försöket någonsin i Sverige.

Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier