Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Sponsrat innehåll


Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet. Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel? Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.

 Som implementeringskoordinator möter Michaela Vendt dagligen lärare och elever på skolor runt om i hela Sverige. En av de vanligaste missuppfattningarna som hon stöter på är att det inte går att arbeta med digitala läromedel om skolan inte är 1:1, alltså att varje elev och lärare har tillgång till sin egen dator, Chromebook eller surfplatta.

”Men det finns faktiskt många sätt att arbeta digitalt ändå, som fungerar precis lika bra. Det handlar bara om hur man lägger upp lektionen”, säger Michaela.

Nedan listar hon sina bästa tips för dig som vill arbeta mer digitalt på en skola med mindre IT-utrustning. 

Arbeta i grupp
Många av de aktiviteter som finns i det digitala läromedlet Clio Online går utmärkt att lösa tillsammans i grupp. Dela in klassen i grupper om tre eller fyra elever och låt dem arbeta med samma dator eller surfplatta. Tack vare det multimodala innehållet och de interaktiva hjälpfunktionerna går det även att läsa texterna tillsammans i grupp.

Använd projektorn!
Hur får man 20 personer att arbeta framför samma dator? Använd en projektor! Koppla in ­­­ditt digitala läromedel till en projektor och arbeta med aktiviteterna och texterna tillsammans i helklass. Genom att ta fram texterna och aktiviteterna på projektor kan eleverna följa instruktionerna och arbeta individuellt
eller i grupp.

Mobilen
Många elever har idag sina egna mobiltelefoner – vänd det som annars kan vara ett störningsmoment till något positivt. Clio Onlines ämnesportaler är kompatibla med datorer, Chromebooks, surfplattor och mobiler. Det betyder att de elever som vill kan använda sig av mobilen när de arbetar med våra läromedel.

Michaela Vendt hjälper till vardags lärare att komma igång med Clio Online, ett komplett digitalt läromedel från Bonnier Education.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier Education. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-11-08 10:45 av Hedda Lovén


Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Nyhetskategorier
Magasin skolporten
Likvärdig skola

Likvärdig skola

Senaste numret av Skolportens forskningsmagasin har tema likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Läs mer och teckna en prenumeration!
Aktuella arbetsgivare
Konferens
Fortbildning för dig som undervisar i engelska

Fortbildning för dig som undervisar i engelska

Välkommen till en forskningsförankrad konferens som ger dig både teoretiska och praktiska perspektiv på engelsk språkdidaktik. Ta del av två intensiva dagar med fokus på engelskämnets breda undervisningsområde och få inspiration till din egen undervisning. Många av föreläsningarna är på engelska, passa på att få ett språkbad!

Läs mer & boka plats
Mest läst senaste 30 dagarna

”Alla lärare borde utbildas om adhd och autism”

Regeringen vill satsa på obligatorisk utbildning för speciallärare och specialpedagoger om elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Men nu växer kraven på att alla lärare ska utbildas.

Skolinspektionen svarar på kritiken

Skolinspektionens kvalitetsgranskning av förskolan får kritik för att fokusera för mycket på brister och problem. Generaldirektör Helén Ängmo försvarar myndighetens arbetssätt – och tänker börja använda det även i skolan.

Den avgörande likvärdigheten

Likvärdigheten i det svenska skolsystemet har minskat. I nya numret av Skolporten har vi talat med några forskare om vad de tror kan vara de bakomliggande orsakerna – och vad som krävs för att vända den negativa utvecklingen.

Föräldrar byter kommun när stöd till elever varierar

Skolan ska vara likvärdig för alla barn, oavsett var man bor i landet. Men när det kommer till elever med särskilda behov, exempelvis barn som har ADHD eller Aspergers, kan stödet som erbjuds se väldigt olika ut i olika kommuner. Så pass att en del familjer känner sig tvungna att flytta för att få den hjälp som de menar sig ha rätt till.

Skolledarens uppmaning: ”Rektorer, satsa på tvålärarsystem”

En uppmaning från skolledaren Eva Myrehed Karlsson: ”Rektorer, använd statliga medel för att införa tvålärarsystem i ett långsiktigt pedagogiskt utvecklingsarbete”.