Dela:

Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Sponsrat innehåll


Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet. Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel? Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.

 Som implementeringskoordinator möter Michaela Vendt dagligen lärare och elever på skolor runt om i hela Sverige. En av de vanligaste missuppfattningarna som hon stöter på är att det inte går att arbeta med digitala läromedel om skolan inte är 1:1, alltså att varje elev och lärare har tillgång till sin egen dator, Chromebook eller surfplatta.

”Men det finns faktiskt många sätt att arbeta digitalt ändå, som fungerar precis lika bra. Det handlar bara om hur man lägger upp lektionen”, säger Michaela.

Nedan listar hon sina bästa tips för dig som vill arbeta mer digitalt på en skola med mindre IT-utrustning. 

Arbeta i grupp
Många av de aktiviteter som finns i det digitala läromedlet Clio Online går utmärkt att lösa tillsammans i grupp. Dela in klassen i grupper om tre eller fyra elever och låt dem arbeta med samma dator eller surfplatta. Tack vare det multimodala innehållet och de interaktiva hjälpfunktionerna går det även att läsa texterna tillsammans i grupp.

Använd projektorn!
Hur får man 20 personer att arbeta framför samma dator? Använd en projektor! Koppla in ­­­ditt digitala läromedel till en projektor och arbeta med aktiviteterna och texterna tillsammans i helklass. Genom att ta fram texterna och aktiviteterna på projektor kan eleverna följa instruktionerna och arbeta individuellt
eller i grupp.

Mobilen
Många elever har idag sina egna mobiltelefoner – vänd det som annars kan vara ett störningsmoment till något positivt. Clio Onlines ämnesportaler är kompatibla med datorer, Chromebooks, surfplattor och mobiler. Det betyder att de elever som vill kan använda sig av mobilen när de arbetar med våra läromedel.

Michaela Vendt hjälper till vardags lärare att komma igång med Clio Online, ett komplett digitalt läromedel från Bonnier Education.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier Education. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-11-08 10:45 av


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Namn och Nytt
Förskolan som vunnit gastronomipris

Diana Roik är inte bara skolledare på Stora Hammars skola i Höllviken. Numer kan hon också lägga till titeln ”Årets gastronomiska rektor 2022” på sitt visitkort.

Shaju Kohinoor är ny rektor för Skuru-Duvnäs rektorsområde i Nacka

Nackas kommunala skolor och förskolor välkomnar Shaju Kohinoor till tjänsten som rektor för Skuru-Duvnäs rektorsområde. Som rektor för rektorsområdet blir han strategiskt ansvarig för den pedagogiska utvecklingen i fyra skolor och fem förskolor.

Lämnar Boxholm för Tranås

Conny Oskarsson, tidigare skolchef i Boxholm, är ny verksamhetschef för grundskolan i Tranås kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Förskolan som vunnit gastronomipris

Diana Roik är inte bara skolledare på Stora Hammars skola i Höllviken. Numer kan hon också lägga till titeln ”Årets gastronomiska rektor 2022” på sitt visitkort.

Vinnarna av “Årets elevhälsoförbättrare” utsedda

Nu är årets vinnare av “Årets Elvevhälsoförbättrare” utsedda. Juryn hade en väldigt svår uppgift att välja en vinnare bland alla bra bidrag som kom in. Årets vinnare blev Åsa Bankert och Malin Jisander Centrala barn- och elevhälsan i Lomma kommun.

Årets finalister till lärarpriset Guldäpplet utsedda: Lärare som gör undervisningen angelägen

Ett hundratal lärare har nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2022. Bland dessa har juryn utsett årets tre finalister, som presenterades i samband med ett digitalt event på onsdagen.

Läs fler
Nyhetskategorier