Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Sponsrat innehåll


Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet. Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel? Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.

 Som implementeringskoordinator möter Michaela Vendt dagligen lärare och elever på skolor runt om i hela Sverige. En av de vanligaste missuppfattningarna som hon stöter på är att det inte går att arbeta med digitala läromedel om skolan inte är 1:1, alltså att varje elev och lärare har tillgång till sin egen dator, Chromebook eller surfplatta.

”Men det finns faktiskt många sätt att arbeta digitalt ändå, som fungerar precis lika bra. Det handlar bara om hur man lägger upp lektionen”, säger Michaela.

Nedan listar hon sina bästa tips för dig som vill arbeta mer digitalt på en skola med mindre IT-utrustning. 

Arbeta i grupp
Många av de aktiviteter som finns i det digitala läromedlet Clio Online går utmärkt att lösa tillsammans i grupp. Dela in klassen i grupper om tre eller fyra elever och låt dem arbeta med samma dator eller surfplatta. Tack vare det multimodala innehållet och de interaktiva hjälpfunktionerna går det även att läsa texterna tillsammans i grupp.

Använd projektorn!
Hur får man 20 personer att arbeta framför samma dator? Använd en projektor! Koppla in ­­­ditt digitala läromedel till en projektor och arbeta med aktiviteterna och texterna tillsammans i helklass. Genom att ta fram texterna och aktiviteterna på projektor kan eleverna följa instruktionerna och arbeta individuellt
eller i grupp.

Mobilen
Många elever har idag sina egna mobiltelefoner – vänd det som annars kan vara ett störningsmoment till något positivt. Clio Onlines ämnesportaler är kompatibla med datorer, Chromebooks, surfplattor och mobiler. Det betyder att de elever som vill kan använda sig av mobilen när de arbetar med våra läromedel.

Michaela Vendt hjälper till vardags lärare att komma igång med Clio Online, ett komplett digitalt läromedel från Bonnier Education.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll, framtaget av vår partner Bonnier Education. Artikeln är inte producerad av Skolportens redaktion.

 

Sidan publicerades 2017-11-08 10:45 av Hedda Lovén


Konferenser
Ny fokussida
Studie- och yrkesvägledning
  Foto: Warren Wong/Unsplash

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion för att hjälpa eleverna att göra hållbara val för sin framtid. Utöver nyheter hittar du debatt, forskning och rapporter i ämnet.

Till Studie- och yrkesvägledning
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Förskola i Skolportens magasin
  Nytt nr ute 7 februari!

Tema: Förskola i Skolportens magasin

Tema: Undervisning i förskolan. I den kommande läroplanen för förskolan betonas undervisningen. Men hur ska den se ut för de allra minsta? Missa inte kampanjpriset – 2 nr för 99 kr! (endast för nya prenumeranter)

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Mest läst senaste veckan

Här är lärarlönerna högst – och lägst

Lärarna och rektorerna i Stockholms län tjänar bäst. Medan lönerna är lägst i Gotlands, Blekinges, Värmlands, Dalarnas, Jämtlands och Västerbottens län. Hur ligger du till i lönestatistiken?

Unik skolsatsning på adhd och autism

I en unik satsning utbildar Norrtälje kommun nu all förskole -och skolpersonal i att bemöta barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

”Ge rektorer skydd som blåljuspersonal”

Rektorer utsätts oftare för försök till otillbörlig påverkan. Ibland handlar det om föräldrar med starka synpunkter i pedagogiska frågor, ibland till och med om hot och våld. Rektorer bör ingå i den grupp som lagstiftningen pekar ut som särskilt allvarliga att rikta hot mot, skriver Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.

Pedagog ny titel i Malmö

Bristen på förskollärare fick Malmö stad att inrätta en ny sorts pedagogtjänst. Kravet är 120 högskolepoäng.

Regeringen vill att estetiska ämnen blir obligatoriska

Ett estetiskt ämne ska införas i alla nationella program i gymnasieskolan. Förslaget kommer från regeringen som skickar det vidare till lagrådet.

Konferens
För dig som undervisar i musik

För dig som undervisar i musik

Konferensen tar bland annat upp: likvärdig bedömning av musikkunskap, musiksalens digitala verktygslåda, elevers lustfyllda låtskrivande i praktiken och hur du kan skapa ett kreativt förhållningssätt till musikundervisningen. Välkommen!

Läs mer och boka plats