Tydlig struktur och ett tillåtande klimat lägger grunden för utveckling av undervisningen. Det visar rektor Rosmarie Sjöström samt lärarna Pia Lindberg och Elin Bergström i sin utvecklingsartikel om kollegialt lärande.
Genom att skifta fokus från omsorg till lärande ökade läs- och skrivkunnigheten bland eleverna i Stommenskolans anpassade grundskola. Det visar Katharina Myrén i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Att ha ett tydligt syfte och samtidigt våga befinna sig i det osäkra är viktiga ledaregenskaper för att åstadkomma utveckling. Det konstaterar Louise Jändel i sin utvecklingsartikel, som bygger på deltagandet i Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Det skiljer sig stort hur förskolor jobbar med barns delaktighet och inflytande och hur de följer upp det arbetet. Det visar Therese Hultman i sin utvecklingsartikel, som skrivits i samband med Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Datainsamlingar kräver noggrann planering av både genomförande, uppföljning och användning av materialet. Det konstaterar lärare Rickard Janveden på Fridagymnasiet i Vänersborg som i sin utvecklingsartikel granskat den egna skolans enkäter om elevernas mående.
Annika Drougge och Fredrik Morin beskriver i sin utvecklingsartikel hur stillbilden kan användas som verktyg i språkundervisning inom komvux och sfi som anpassad utbildning.
Det brister ofta vid övergångar från låg- till mellanstadiet. I regel beror det på att det saknas systematik kring överlämning av elevinformation mellan stadierna, visar Sara Eklund och Monica Rundqvist i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Datadriven skolutveckling.
Genom att bryta ned mål i läroplanen, och låta arbetet få ta tid, har både förskollärare och barnskötare fått fördjupad kunskap om vad målen innebär i praktiken. Det visar Marie Kniest i sin utvecklingsartikel.