Hur kan skolbiblioteken vara en del av skolans digitalisering?
Hej Maria Schedvin, du är skolbibliotekarie på Oxievångsskolan i Malmö och ska föreläsa på Skolportens konferens om skolbibliotek. Vad ska du prata om?
– Om hur skolbiblioteket kan vara en del av skolans digitalisering. I dag saknar hälften av landets skolor en skolbibliotekarie, vilket vittnar om att halva rektorskåren inte förstått skolbibliotekariefunktionen.Konkret, hur kan skolbiblioteket stötta lärarna?
– Med vår kunskap om digitala förhållningssätt, material och källor kan vi bidra till lärares kompetensutveckling. Men för det krävs en tydlig vision, struktur och nära samarbete mellan skolbibliotekarie, lärare och rektor. Vi kommer att ge konkreta råd och tips om hur man kan arbeta för att utveckla skolbibliotekets roll i digitaliseringen.Susanne Sawander Du kan lyssna på Maria Schedvin på konferensen ”Skolbibliotek 2019”, den 20-21 mars: Ta del av hela programmetKonferensen berör bland annat:
• Vad är biblioterapi och hur kan det gå till när ett skolbibliotek arbetar med biblioterapi? • Den pedagogiska rollen i biblioteket. • Läs- och skrivstöd med digitala verktyg. • Det nya pressetiska systemet – vad innebär det? • Skolbiblioteket i en digital omvärld. • Digitalisera mera – panik eller DigiMIK? • Vår nya läsambassadör checkar in! • Att skilja vetenskap från trams – hur avgör du vad som är vinklade nyheter eller rena påhitt? Läs mer och boka platsStockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

