L’alternance codique dans l’enseignement du FLE. Étude quantitative et qualitative de la production orale d’interlocuteurs suédophones en classe de lycée

Fakta
Disputation

2011-06-15

Titel (eng)

Code-switching in the French foreign language classroom: A quantitative and qualitative study of the interlocutors’ oral

Författare

Joakim Stoltz

Handledare

Eva Larsson Ringqvist, Jean-Georges Plathner, Stefan Sellbjer

Opponent

Docent Marianne Molander Beyer

Institution

Institutionen för humaniora

Lärosäte

Linnéuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet från Linnéuniversitetet
Läs skolportens intervjun med Joakim Stoltz

Svenskt abstrakt:

Denna studie skall ses i ljuset av den kommunikativa inriktning somspråkundervisningen har haft i Sverige och annorstädes under flera decennier. I de nuvarande kursbeskrivningarna för de moderna språken understryks att eleverna skall tillägna sig en allsidig kommunikativ förmåga (Skolverket 2000). Denna förmåga inbegriper flera olika aspekter av språkanvändningen, men bland annat förväntas eleverna kunna använda målspråket muntligt och skriftligt i skiftande sammanhang. I de nya styrdokumenten som kommer att gälla från hösten 2011, skärps kravet ytterligare på att målspråket skall användas som undervisningsspråk i klassrummet: Skolverket (2011) uttrycker explicit att undervisningen i huvudsak skall bedrivas på målspråket. Det övergripande syftet med avhandlingen är dels att kartlägga hur mycket franska respektive svenska som talas i klassrummet av lärare och elever, dels att närmare undersöka i vilka situationer och för vilka ändamål de bägge språken används. Syftet sammanfattas i två övergripande frågeställningar. Den första frågan besvaras i en kvantitativ, mer kartläggande del, och den andra i en kvalitativ analys av mer förklarande karaktär:
1. På vilket sätt manifesteras elevers och lärares muntliga språkproduktion avseende antalet ord och samtalsturer på franska respektive svenska samt de turer som innehåller en blandning av de två språken?
2. I vilka situationer och för vilka syften skiftar lärare och elever språk i klassrumsinteraktionen?

Sidan publicerades 2011-06-22 00:00 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2018-04-05 15:26 av Hedda Lovén


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Forskningsutblick: Tidiga insatser i förskolan, att vara nära men med nya ögon

Tidiga insatser i förskolan är socioekonomiskt lönsamma eftersom det kan bidra till att minska utanförskap och misslyckande i skolan.

”Forskningen har svårt att hitta riktigt lyckade chefer”

Organisationers stora satsningar på ledarskapsförbättring förstärker en olycklig ledarcentrism. Bättre då att låta chefer och medarbetare ge ärlig och genomtänkt feedback för förbättring. Och mobilisera medarbetarna mindre som bihang till ledare och mer som medskapare av organisering och som delansvariga för verksamheten, skriver professor Mats Alvesson.

Tidiga insatser i förskolan. Erfarenheter från ett utvecklingsarbete i Vara kommun

Denna kortrapport är skriven av Lena Nilsson, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot hälsofrämjande arbete vid Högskolan Väst, och Daniel Olof Wiedel, fil.mag. i socialt arbete och socialpedagogik och adjunkt vid Högskolan Väst (pdf).

Forskare: Bilden av läsning förr behöver nyanseras

I debatten om barns och ungas läsning framstår det ofta som att läsvanorna i och med den teknologiska utvecklingen har gått från koncentrerad djupläsning till ytlig och fragmentarisk läsning. Men var det verkligen annorlunda förr? Det har forskare vid Högskolan i Borås undersökt.

”Ta time-out från striderna om skolan”

Allmänheten har fortfarande stort förtroende för skolan som institution liksom för lärarna som yrkesgrupp. Detsamma kan man inte säga om skolans organisation där missnöjet är stort med skolans omstrukturering. Det skriver Sverker Lindblad, professor emeritus i pedagogik, i en debattartikel i Göteborgs-Posten.