L’alternance codique dans l’enseignement du FLE. Étude quantitative et qualitative de la production orale d’interlocuteurs suédophones en classe de lycée

Fakta
Disputation

2011-06-15

Titel (eng)

Code-switching in the French foreign language classroom: A quantitative and qualitative study of the interlocutors’ oral

Författare

Joakim Stoltz

Handledare

Eva Larsson Ringqvist, Jean-Georges Plathner, Stefan Sellbjer

Opponent

Docent Marianne Molander Beyer

Institution

Institutionen för humaniora

Lärosäte

Linnéuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet från Linnéuniversitetet
Läs skolportens intervjun med Joakim Stoltz

Svenskt abstrakt:

Denna studie skall ses i ljuset av den kommunikativa inriktning somspråkundervisningen har haft i Sverige och annorstädes under flera decennier. I de nuvarande kursbeskrivningarna för de moderna språken understryks att eleverna skall tillägna sig en allsidig kommunikativ förmåga (Skolverket 2000). Denna förmåga inbegriper flera olika aspekter av språkanvändningen, men bland annat förväntas eleverna kunna använda målspråket muntligt och skriftligt i skiftande sammanhang. I de nya styrdokumenten som kommer att gälla från hösten 2011, skärps kravet ytterligare på att målspråket skall användas som undervisningsspråk i klassrummet: Skolverket (2011) uttrycker explicit att undervisningen i huvudsak skall bedrivas på målspråket. Det övergripande syftet med avhandlingen är dels att kartlägga hur mycket franska respektive svenska som talas i klassrummet av lärare och elever, dels att närmare undersöka i vilka situationer och för vilka ändamål de bägge språken används. Syftet sammanfattas i två övergripande frågeställningar. Den första frågan besvaras i en kvantitativ, mer kartläggande del, och den andra i en kvalitativ analys av mer förklarande karaktär:
1. På vilket sätt manifesteras elevers och lärares muntliga språkproduktion avseende antalet ord och samtalsturer på franska respektive svenska samt de turer som innehåller en blandning av de två språken?
2. I vilka situationer och för vilka syften skiftar lärare och elever språk i klassrumsinteraktionen?

Sidan publicerades 2011-06-22 00:00 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2018-04-05 15:26 av Hedda Lovén


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

Elever i Kristinehamn får läsförmågan testad med AI

I höst ska alla elever från årskurs ett till fyra i Kristinehamn få sin läsförmåga testad med hjälp av artificiell intelligens.

Snabba råd om att fokusera på lösningar

Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln ”Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion” visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens struktur med hjälp av fingrarna.

Sure Start centres ‘big benefit’ but face cuts

Sure Start centres, aimed at improving early years health and education in England, brought ”big benefits for children’s health”, researchers say.