Vetenskapliga tidskrifter
Vetenskapliga tidskrifter

Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.
Senaste artiklarna
Forskning och utveckling kategorier
Barns hållbarhetsfrågor i digitala och fysiska gränssnitt. Transduktionskedja som ett didaktiskt verktyg
I den här studien visar artikelförfattarna hur möten mellan den digitala världen och naturen genomkorsas och bildar en helhet i barns meningsskapande. Mer specifikt handlar artikeln om förskolebarns utforskande av fjärilars liv.
Forskning och utveckling kategorier
Digital högläsning för flerspråkande i förskolan
Hur kan en digital läsresurs som Polyglutt gynna flerspråkande i förskolan? Analysen av läsresursen visar att det finns en potential att lyssna på böcker på både svenska och ett stort antal andra språk som finns representerade i den svenska förskolan.
Forskning och utveckling kategorier
Kunskapsprodukter för lärarprofessionen – Skolforskningsinstitutets projekt 2016 och 2017
Syftet med denna artikel är att beskriva och diskutera vilka, för lärare, användbara och relevanta kunskapsprodukter som har genererats i 11 forskningsprojekt, finansierade av Skolforskningsinstitutet och beviljade år 2016 och 2017.
Forskning och utveckling kategorier
Vad kan den som kan? – (ämnes)kunnande som centralt forskningsobjekt i ämnesdidaktisk forskning
I artikeln argumenteras för att kunskaper om kunnanden är en viktig aspekt av lärares professionella kunskapsbas och att utvecklingen av sådana kunskaper är en viktig uppgift för den ämnesdidaktiska forskningen.
Forskning och utveckling kategorier
Vad kan en elev som kan prata engelska? Didaktisk transposition av muntlig färdighet i lärares matriser för bedömning av det nationella provet
Att kunna tala ett andraspråk är själva kärnan i att lära sig det nya språket, men muntlig färdighet är den språkliga förmåga som är svårast att bedöma på ett tillförlitligt sätt. I en ny studie undersöks vad lärare anser att en elev som kan tala engelska kan, och därigenom vad lärare menar är kraftfull kunskap…
Forskning och utveckling kategorier
Fotosyntesundervisning 2.0: Kraftfull kunskap och en vidgad syn på fotosyntesundervisning
Syftet med denna artikel är att diskutera och argumentera för varför det inom grundskolan behövs en ny bredare och mer samhällsanpassad fotosyntesundervisning med undervisningsmål som svarar upp mot vår tids hållbarhetsutmaningar, snarare än de mera traditionella kunskapsmålen för fotosyntesundervisning.
Forskning och utveckling kategorier
Att matematik-a
Den här artikeln avser att skapa kunskap om fenomenet, matematik i fritidshemmet.
Forskning och utveckling kategorier
Att höra till eller inte? Föränderliga kapital, positioneringar och tillhörigheter från grundskola till högskola
Denna studie undersöker en tonåring och sedermera ung kvinnas tal om att i olika skolsammanhang positioneras och positionera sig själv som avvikande, ’den Andre’, den ’invandrade’, i relation till majoritetsgruppen, ’det svenska’.
Forskning och utveckling kategorier
Praktikutvecklande samtal på vetenskaplig grund
Det huvudsakliga syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om mötet mellan lärares praktik och olika typer av innehåll i vetenskapligt texter.
Forskning och utveckling kategorier
Lärares relationskompetens i växelspelet mellan ’Mig’ och ’Jag’
Föreliggande artikel har två syften. Det första är att diskutera begreppet lärares relationskompetens med stöd i George H. Meads begrepp ’Mig’ och ’Jag’. Det andra syftet är att, med utgångspunkt från begreppsdiskussionen, diskutera resultat från tre interventionsstudier av lärarstudenters uppfattningar om relationskompetens och, mer specifikt, hur studenternas utveckling i de aktuella projekten kan förstås.
Forskning och utveckling kategorier
Lärares förståelse av engagemang i hybrid-, fjärr, och distansundervisning
Denna studie undersöker genom mixade metoder lärares initiala och fördjupade förståelse av elevers engagemang och disengagemang i digitala lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier
Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd
Vad har stödinsatser för betydelse ur elevers perspektiv? Den här artikeln utgår från en intervjustudie med gymnasieelever om deras erfarenheter av särskilt stöd.
Forskning och utveckling kategorier
Linearity, delay, and lost language learning opportunities. Newly arrived adolescent students’ experiences with school segregation in Norway
This study investigates school segregation for newly arrived adolescent students (aged 16–22) in Norway.
Forskning och utveckling kategorier
Neighborhood-based factors predicting attendance of early childhood education and care in a universal system: A case of Finland
This study investigates neighborhood-based predictors of attending early childhood education and care (ECEC) in a universal ECEC system.
Forskning och utveckling kategorier
How kindergarten teachers experience teaching for ethnically diverse children: A phenomenographic study
In this study, we adopted the research approach of phenomenography to investigate the following research question: In what qualitatively different ways do teachers experience the teaching for ethnically diverse children?
Forskning och utveckling kategorier
A scaled-up mathematics intervention in preschool classes
We report on a scaled-up mathematics intervention in preschool classes (children age six) in Sweden. In the intervention, teachers at seven schools in four municipalities implemented the Thinking, Reasoning and Counting in Preschool Class (TRC) teacher guide in their teaching of 254 students.
Forskning och utveckling kategorier
From autonomous actors to collaborative professionals: perceptions of co-teaching in a Finnish school community
This study examined the factors shaping co-teaching within a Finnish primary school’s community. The qualitative study was conducted by teacher and principal interviews and teacher surveys. Thematic content analysis revealed five factors establishing the co-teaching practices: providing collegial support, team building, continuous professional development, the intrinsic value of co-teaching, and the structure of the work…
Forskning och utveckling kategorier
Assessment in practice: achieving joint decisions in oral examination grading conversations
We scrutinized 29 video-recorded grading conversations between secondary school examiners using conversation analysis. Results showed that proposing and deciding grades involved a stepwise calibration through which examiners adjusted their individual positions.
Forskning och utveckling kategorier
Associations between need-supportive teaching and student and teacher emotions: a mixed-methods investigation
This study investigated associations between need-supportive teaching and student and teacher emotions using mixed methods. Quantitative data were gathered from the self-reports of 326 lower-secondary school students from 22 classes in Finland.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merDigitala kurser
Läs merHögläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, tydligt upplägg, kursintyg och tillgång till kursen i sex månader.
Läs mer och ta del av materialet här!