Hoppa till sidinnehåll

Vetenskapliga tidskrifter

Vetenskapliga tidskrifter

Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.

Fostering inclusive teaching competences: Concrete practice-oriented suggestions for teachers to deal with diverse learning groups in inclusive settings

8 april
This contribution provides concrete practice-oriented suggestions of differentiated teaching practices that can be implemented by teachers in order to teach inclusively. In this article, the concept of differentiated instruction is clearly defined. A comprehensive overview of possible differentiation variants is also presented, and the practical suggestions are discussed in light of the increasing impact of…
Forskning och utveckling kategorier

Principals’ Influence on Research-Based Education: The Case of Swedish Local Municipal Adult Education Institutions

2 april
There is increasing interest in research-based education in the Western World as it is assumed to strengthen school improvement capacity. Previous research shows that school principals play a pivotal role in realising such vision. The aim of this article is to explore the influence of principals on research-based education in their local municipal adult education…
Forskning och utveckling kategorier

Modeling Student Teachers’ Self-Regulated Learning of Complex Professional Knowledge: A Sequential and Clustering Analysis with Think-Aloud Protocols

27 mars
The present study focuses on the relationship between student teachers’ self-regulated learning (SRL) and technological pedagogical content knowledge (TPACK) development in a computer-based learning environment.
Forskning och utveckling kategorier

Förskollärares resonemang om böckers funktioner i högläsning

27 mars
Hur förskollärare resonerar kring böckers olika funktioner vid högläsning analyseras. Dessa resonemang – baserade på inspelade fokusgruppsintervjuer – konceptualiseras teoretiskt utifrån ett sociokulturellt perspektiv som (re)mediering konstituerande boken som en särskild typ av artefakt. (pdf)

Hybrida läraktiviteter för att främja sexåringars meningsskapande

27 mars
I artikeln undersöks hur elever positionerar sig och vilka kompetenser de använder i skapandet av digitala animationer i hybrida läraktiviteter. Syftet är att bidra med kunskap om centrala utgångspunkter för design av undervisning som innefattar hybrida läraktiviteter. (pdf)

”Står det liksom huller om buller, ja, men hur ska jag kunna bedöma den här texten då?” – Lågstadielärares konstruktion av diskursiva regler för narrativt skrivande

27 mars
Vi har undersökt tre grundlärares konstruktioner av textförväntningar på narrativt skrivande genom textnära återkoppling med den grafiska modellen Berättelseansiktet och lärarnas reflektioner. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

”Jag har ju bilder i huvudet så då försöker jag beskriva så mycket jag kan” – hur elever erfar beskrivningar i berättelser och vad undervisningen behöver synliggöra

27 mars
Syftet med artikeln är att öka kunskapen om hur elever i årskurs 3 och 4 erfar och hanterar beskrivningar i berättelser och vad de behöver urskilja för att utveckla detta kunnande ytterligare. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Referenshantering i gymnasieskolan – undervisning för skrivutveckling och diskursiv flexibilitet

27 mars
I artikeln beskrivs hur undervisning kan möjliggöra att gymnasielever lär sig att använda källor för att föra välgrundade och transparenta resonemang i utredande texter. Syftet med artikeln var att identifiera kritiska aspekter för sådant lärande samt hur undervisning kan designas för att synliggöra dessa. (pdf)

Self-regulated learning and technological integration competency: A multilevel latent profile analysis of preschool teachers

26 mars
Existing research has independently examined teachers’ beliefs, emotions, and knowledge related to technology use, but few studies have explored how these components can be combined to form technological integration competency (TIC). Furthermore, the role of self-regulated learning (SRL) in predicting TIC remains underexplored. This study employed multilevel latent profile analysis (MLPA) to identify TIC profiles…

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Digitala kurser

Läs mer

Skolportens digitala kurser passar dig som önskar fördjupning inom ett specifikt ämnesområde på ett interaktivt sätt. Kurserna leds av ämnesexperter och innehåller filmer, texter och övningar där du kan följa din progression. En kurs kan bokas under hela läsåret med flexibelt startdatum. Under sex månader kan du ta del av kursen i din egen takt. Kursintyg ingår!

Nyhetsbrev

Dela via: